Måste få gnälla lite
Blev lite wall of text men läs gärna och kom med sympati. :P
Har velat ha en reborn väldigt länge. Eg. sedan jag såg Marianne i Outsiders för något år sedan. Men då tänkte jag bara att det var för dyrt att lägga ett antal tusen på en docka och jag gick aldrig riktigt in i att leta efter en. Så av olika anledningar så för några månader sedan, ca. tre - fyra månader, så kände jag igen att jag ville ha en reborn. Har mer pengar än jag hade då och jag har snålat väldigt mycket väldigt länge så jag kände att kan folk slänga 4000 på Iphones och allt vad det är kan jag väl köpa en docka.
I alla fall har jag spenderat sjukt mycket tid med att leta efter en docka att köpa nu i över 2,5 månad. Det börjar kännas hopplöst. Kollade först de svenska rebornarna, men tycker alla är så himla dyra med priser som oftast ligger på minst 4000. Och om man ska custom-beställa en så blir det att vänta flera månader efter som de alla har många beställningar.
Kollar då istället på Tradera. Finns en docka där jag funderat på att bjuda på. Men jag har försökt få kontakt med säljaren för att jag gärna vill veta om dockan har en magplatta (om det är så det kallas) eller om kroppen är helt i tyg. Mest för att jag helst vill ha en pojkdocka och det var en tjejdocka men har den inte en tjejmagplatta går den ju ha som kille. Men trots att jag mejlade för ca. 1.5 vecka sedan har personen inte svarat. Ger inte direkt förtroende så att jag känner att jag vill köpa en docka för närmre 2.500 när jag inte får kontakt med säljaren.
Går då och kollar Ebay istället. Hittar dockor som är precis vad jag vill ha men alldeles för dyra. Eller dockor som är lagom dyra men inte eg. det jag vill ha. T.ex. flickdockor med långt hår och massa rosa kläder etc.
Så igår hittade jag den perfekta dockan. Pojkdocka med jättefina ögon och precis sådant lite ledset ansikte som jag velat ha. Men den var på Buy It Now - och då jag går från datorn i ca. 10 minuter hinner någon annan köpa den. Hade under den tiden bestämt att köpa dockan eftersom den var perfekt, men i.a.f. Då mejlar jag säljaren och får veta att jag kan få en likadan för samma pris inom ca. 2 månader. Priset var inte speciellt högt.
Men då får jag veta att tullavgifterna (något jag inte visste fanns eftersom jag inte köpt från USA men en svensk jag pratade med sa det) kommer göra att priset stiger med minst 1000 spänn, troligen mer. Så dockan i sig kostar som den på Tradera men med frakt och andra avgifter kommer den gå på mycket mer än väntat. Känner att min ekonomi inte riktigt tillåter det.
Har sett en eller två andra dockor på Ebay som passar mig utseendemässigt och i övrigt och även prismässigt men som då budats upp till jättehöga priser. Finns nu en docka på Ebay som passar prismässigt men som andra budar på, och som slutar imorgon. Känner att eftersom jag inte har ekonomi att buda upp priset speciellt mycket kommer jag säkert inte vinna.
Blah. Och i stort sett alla färdiga dockor jag sett på svenska rebornares hemsidor passar mig inte alls. Antingen har de stängda ögon, eller ansiktsuttryck jag inte alls gillar, eller så är de blonda (att dockan har mörkt hår är en av de viktigaste sakerna förutom att det är en pojke, fråga inte varför, har bara en grej för mörkhåriga bäbisar, gillar inte blont hår) eller något annat som gör att de inte alls passar mig. hittar jag en docka jag vill ha är den antingen alldeles för dyr eller så förlorar jag budgivningen.
Börjar kännas som att det inte är meningen att jag ska ha någon docka. Är arbetslös så har kunnat spendera ovettigt mycket tid med att leta efter någon att köpa de senaste veckorna och har nästan inte gått en dag utna att jag kollat Tradera, Ebay eller de svenska rebornarnas sidor. Kände att jag behövde klaga av mig. :( Känns som att jag kommer hinna tappa intresset innan jag har en docka eftersom det ter sig omöjligt att få tag på en när man inte har råd att lägga ut hur många tusen som helst.
Sajtvärd på Skrivlust
Förstår hur det måste kännas :C
Tullen kan gå på mycket, ibland inte alls. Jag har beställt massa saker från Korea och på vissa saker har jag fått mycket tull och på vissa ingen alls. Man kan alltid fråga personen som säljer dockan att skriva ner värdet på paketet, det är både en risk och inte. Om dockan tex kostar 300 dollar, kan man fråga om hon istället kan skriva 30 :) Då får man iallafall lite mindre tull. Sedan kan man också fråga om hon kan skriva "gift" på paketet, då får man också lite mindre tull. Allt beror ju på värdet på paketet, och jag tror den högsta tullen är 25%, men det är inte allt som har den högsta tullen. Leksaker har mycket mindre (tror iallafall att reborns kommer kunna räknas som leksak)
Nu snackade jag massa om tullen, det blev så. Hoppas iallafall att du hittar din drömdocka :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
kolla asthon darke
Hoppas du hittar rätt docka snart, inte så lätt alla gånger.
Min dotter har köpt fel flera gånger, efter 4 år har hon hittat rätt, men den kostade en del, så ta tid på dig så det blir rätt, kan bli kostsamt om man får fel från början, bättre spara tills man kan köpa den man verkligen vill ha, annars får man sälja och köpa igen som min dotter gjort, ganska kostsamt när man inte har så mycket pengar.
Idag är hon jättenöjd med sin Milla ifrån Marina Blue nersery, kit av Ann Timmerman.
Lycka till med ditt köp 👍
Är det din dotters reborn eller?? Jättesöt är den iaf!
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.