Reborns iFokus

Reborns

Etikettreborns
Läst 2905 ggr
Anibaz
2012-12-26 20:18
4

Varför?

Är inte medlem här utan hittade hit av slump, hade aldrig hört talas reborns innan och då jag har en extrem fobi för dockor av alla dess slag kan jag inte förstå charmen med dessa. Finns det någon vänlig själ som kan förklara och berätta för mig hur det funkar, vad är skillnaden på reborns och vanliga tex Babyborn dockor?

axilur
2012-12-27 22:46
0

Jag undrar också. Nyfiken. Glad

/Anneli

Michaela-N
2012-12-27 22:48
1

Skillnaden mellan reborns och baby born dockor för barn går väl ändå att se.

axilur
2012-12-27 22:49
0

Ja, de är mycket vackrare och naturligare till utseendet än baby born-dockor för barn, men sen då?

/Anneli

Michaela-N
2012-12-27 22:55
1

#3 En reborn är en verklighetstrogen docka som ser ut, känns och väger som en riktig bebis. Man kan samla på dem eller låtsas att de är riktiga barn (låter lite sjukt dock).

Kan inte själv svara på vad som är charmen med dockorna, eftersom jag inte själv håller på med det. Men det är väl ett intresse att skapa och samla på dessa dockor.

axilur
2012-12-27 22:56
0

Ah, då förstår jag! Glad

/Anneli

Swadika
2012-12-28 19:10
0

Jag tycker att charmen ligger i att rebornen är helt och håller handgjorda, det ligger så mycket tid på dessa, jag samlar dem precis som folk samlar frimärken eller porslinskatter :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

axilur
2012-12-28 21:40
0

#6 Åh, vad häftigt! Det hade jag ingen aning om. Läckert!

/Anneli

Swadika
2012-12-29 00:12
0

#7 Jo haha det är inte många som vet det. Det är därför de är så dyra för att det ligger så många timmar på dem :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

axilur
2012-12-29 13:50
0

Hur mycket kan en kosta?

/Anneli

Swadika
2012-12-29 14:32
0

Det beror mycket på hur eftertracktat kitet är, storlek, hur verkliga de ser ut och så. Men de kostar runt 2500-5000

Men sedan finns det billigare och det finns mycket dyrare. Jag såg en senast idag på ebay som gick för över 10 000:-

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

VStromberg
2013-01-15 20:12
7

Själv tycker jag att det låter som om ni behöver söka hjälp.. Sorry, men att köpa blöjor och kläder etc. till dockor när man är vuxen, det är inte ett normalt beteende.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Swadika
2013-01-16 10:36
4

#11 Först och främst, vi vill inte ha den tonen här!

För det andra: det är inte värre än att ha vilken hobby som helst. Om man tycker om att fotografera, lägger man massa pengar på att köpa tillbehör. Vi är samlare precis som folk som samlar på frimärken eller porslinskatter.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Blodpudding]
2013-01-29 12:47
4

Fast, de flesta som samlar på porslinskatter skaffar inte kattlåda och matskålar till dessa?

Jag funderar fortfarande på varför man har reborn. Kan det bero på att man inte har någon egen familj, att det finns psykiska eller fysiska sjukdomar hos personen som gör att de inte kan ha en riktig familj, med barn?

Swadika
2013-01-29 13:08
3

#13 Det beror helt på vad man är för person. Jag skulle aldrig kunna ha reborns istället för barn, som jag vet flera har, framförallt i USA. Jag samlar på många olika dockor och reborns blev en naturlig del i samlandet.

Jag köper tillbehör som rekvisita till mina fotograferingar och för att en reborn ska sitta eller ligga bra, annars finns det risk att de går sönder och om man ändå ska ha något kan man lika gärna köpa en säng eller en babysitter. 

Sen är ju alla människor olika, min kompis kan inte få barn efter en misshandel hon hade när hon var gravid och har sin reborn som en "terapi" (i brist på annat ord) hon tror inte att dockan är en riktig bebis men ibland när orken finns så tar hon hand om den, dvs byta blöja, låtsas mata och så. Men det betyder inte att hon är psykisk sjuk, hon kan bara inte få barn och tröstar sig med sina reborns

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

lisora
2013-03-12 23:49
1

#11 vem är du att säga vad som är "normalt" beteende eller inte? var inte så trångsynt, det är väl roligt att folk har hobbies.

Anett Lindbom
2013-03-15 12:41
3

Jag tycker det är en väldigt dålig stil utav folk att se ner och dumförklara andra för att man har andra intressen, Varför skulle man behöva söka hjälp för att man gillar att leka med dockor? I så fall borde vuxna karlar som leker med småbilar & modelljärnvägar kanske söka hjälp också?

Jag började samla på Barbiedockor för drygt ett år sedan och har nu även blivit väldigt intresserad utav kåldockor och jag gillar att leka med mina dockor, :))

Jag tycker att vuxet folk leker alldeles för lite för man blir aldrig för gammal för leksaker vad det än är..

Så ni som ser ner på andras hobbyn borde leka och samla på leksaker som ni kan tänkas gilla så ska ni se att ni blir mycket gladare & trevligare utav det, :))

Swadika
2013-03-15 12:43
0

Haha bra sagt #16 :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Swadika
2013-03-15 13:39
0

Och för att tillägga, du är varmt välkommen att bidra med bilder på dina dockor :) Även om vi heter reborns så tar vi emot alla dockor :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[vanessas]
2013-03-18 09:43
1

Att som vuxen man samla på tåg av olika märken bygga och köra,

finns radiobilar mm som också kan ses som "konstigt", vi människor är i behov av olika sorts samlande, av konst!

Vi är inga konstiga, sjuka, eller annat, vi har en hobby som går ut på att samla dockor från olika konstnärer, en del samlar oxå som i vår familj på dockor från förr i tiden alltså 30-40 tal mm barnvagnar /dockvagnar.

Dessutom har vi även andra intressen i våra liv, men detta att samla reborns sätter lite glädje och glans på livet, det är ingen billig hobby

men en rolig om man älskar dockor!!❤️

Min dotter har ett lättare handikapp, kan aldrig själv skaffa barn, när alla andra runt henne fick barn, ja då var detta ett alternativ, hon älskar sin reborn, och är inte sjuk!! hon har någon att pyssla om  och som hon kan lämna utan det gör något då hon gör andra saker eller glömmer.

Hon har lärt sig massor genom denna hobby att ta reda på konstnärer och kit, hitta ut på yuotube. 🙂

Jag som mor, fick också lära om, vi har träffat många finna människor genom denna "hobby" reborns, så tänk en gång till innan du fäller dåliga kommentarer, det jag lärt mig under resans gång är att det är väldigt kreativa personer som gillar reborns inga konstiga "freek".