Reborns iFokus

Reborns

Etikettreborns
Läst 2515 ggr
[Alenzi]
2012-06-17 14:19
0

Varför?

Halkade in här av en slump, och kan efter att ha kikat i några trådar inte låta bli att undra varför man lägger ned så mycket tid och pengar på det här? Missförstå mig rätt nu, det är en genuin undran :) Jag förstår helt enkelt inte och är nyfiken på vad ni håller på med och varför. Vill någon förklara för en oinvigd?

EDIT: Ni får hemskt gärna plocka bort tråden, såg precis att det fanns en massa info under vanliga frågor och svar Skäms

Swadika
2012-06-17 18:35
1

Haha bra att du hittade vanliga frågor och svar ^^ Du är absolut inte ensam om att undra så det är bra med dessa trådar också :)

Så jag kan väl snabbt lägga in och skriva att det är en hobby :) Vi köper reborns medans andra lägger pengar på bilar, kamerautrsutning, frimärken osv osv :) En hobby som sagt ^^

Jag samlar endast på mina reborns, fotograferar till min hemsida osv :) Det är det jag gör ^^

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Alenzi]
2012-06-18 20:01
0

#1 Tack :)

Så det är en sorts modellpyssel..?
Finns det någon som har pojkdockor? Tycker de flesta föreställer flickor, men det kanske inte stämmer? Och varför vill folk ha apungar med babykläder? Finns det andra djurslag?

Jag blir nästan sugen på att testa att göra en docka någon gång, farligt med de här ifokussidorna :P

Crucio
2012-06-18 20:29
0

Nej inte direkt. Det är inte vi själva som gör dockorna, det gör s.k. reborn artists. Alltså folk som först gått kurs och sedan tränat sig själva på att göra dockorna. Det krävs ganska mycket kunskap för att göra en detaljerad realistisk reborn så det är inte så vanligt att folk bara gör sin egen reborn. Kan garantera att de första man gör nog inte blir så fina.

Har själv reagerat på det där med att det är mest flickdockor - gjorde den tråd om det - men min docka är en pojke och köper jag fler lär de också vara det. Föredrar pojkar själv men de flesta verkar föredra flickor. Apungar vill nog folk ha för att det är gulligt och lite udda. Har sett en valp-reborn, men det var inte så fint. Själv skulle jag inte vilja ha något annat än en bebis.

Att köpa in ett omålat reborn-kit, en sculpt gjord av en dockskulptör, kostar mellan 200 - 1000 kronor beroende på vilket sorts kit, vilket material, utgåva etc. Så alla material man behöver går på flera hundra också då man ska ha massa olika färger, penslar, lim etc. Så om man vill börja ska man nog gå en kurs först hos en professionell rebornare.

Du kan t.ex. kolla rebornmarianne.com, hon är en professionell svensk rebornare som gått kurs och sedan lärt upp sig själv och nu säljer dockor.

Sajtvärd på Skrivlust

[Alenzi]
2012-06-18 20:54
0

Tack för ditt utförliga svar :) Jag förstår att alla inte gör sina egna dockor, men det blir ju ändå en sorts modellpysslande om man håller på och byter kläder och grejar - men det gör man kanske inte heller? Har de samma outfit alltid? Apropå kläder, köper man dedikerade dockkläder, eller vanliga bebiskläder i affär? Syr ni själva?

Jasså, så det finns pojkdockor också.

Jag kan tänka mig att det blir en dyr historia att ge sig på en egen docka, och att resultatet förmodligen inte blir det vackraste de första par gångerna.. Tack för länken, skall gå in där och kika lite :)

Swadika
2012-06-18 20:58
0

Det finns kurser att gå och så :) Men jag tror också att om vill så kan man säkert måla utan att ha gått någon kurs :) Det finns massa med hemsidor där man kan beställa hem hela kit, då får man med allt man behöver för att måla dockan och tydliga beskrivningar om hur man gör :)

Jag tycker själv nästan att det finns mer pojkdockor än flickdockor, men jag tror det är ungefär lika mycket :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns