Varför är vita tjejer överrepresenterade?
Är lite förvånad över att vita tjej-dockor är överrepresenterade inom denna hobby. Tänker att bristen på asiatiska och mörkhyade dockor antaligen beror på att hobbyn av någon anledning domineras av vita (kvinnor), men däremot förstår jag inte varför det finns så mycket fler tjej-dockor än kill-dockor. Både reborns och toddlers. Själv har jag alltid tyckt att mörkhyade barn varit sötare än vita och även tyckt asiatiska barn är sötare än europeiska i allmänhet. Har letat efter en mörkhyad pojkdocka med öppna ögon, men det finns ju nästan inte? Verkar som att rebornartisterna mest gör flickor också, vilket måste innebära att folk mest vill ha tjejer. Vad beror detta på? Själv vill jag ha en pojke, vilket känns näst viktigast efter att den har öppna ögon. Ni som har flera dockor som alla är tjejer, vad beror det på?
En anledning till att jag vill ha en pojke är dels att tjejdockorna oftast kommer med massa rosa tillbehör vilket jag tycker är hemskt. Gillar inte rosa, typiskt 'tjejiga' saker och ogillar speciellt att just tjejdockorna bara ska ha rosa och blommiga saker. Dessutom tycker jag att pojkdockorna oftast ser naturligare ut eftersom tjejerna i många fall har jätteröda läppar och jättelånga ögonfransar som gör att de ser sminkade ut - pojkarna ser oftast mer naturliga och bäbisaktiga ut med korta ögonfransar och kortare hår etc.
Bara en sak jag tänkt på så tänkte jag kunde ta upp det här.
Sajtvärd på Skrivlust
Jag tycker personligen att det är ungefär lika mycket kill- som flickdockor. Fast i Sverige tror jag flickor är mer populärt, varför vet jag inte :)
Den stora anledningen till att de flesta dockor har europeiskt utseende är för att dockkiten oftast görs i Tyskland, storbitanien eller USA, däremot tycker jag det blir vanligare med asiatiskt utseende och ser många rebornartister som testar på att göra mörkhyade dockor, mycket vackert tycker jag.
En stor anledning till att jag har tjejer är just för allt det där rosa, blommiga. Älskar detta, klänningar med spets och blommor, gärna rosa är det finaste som finns, men jag kommer aldrig klä mina riktiga barn i detta, utan där kommer det bli neutrala, gärna könslösa kläder. Så mina reborns blir väl att köpa kläder som jag aldrig skulle göra till mina riktiga barn.
Varför jag bara har tjejer vet jag inte heller riktigt :P Hade en pojke förrut men bondade inte riktigt med honom och valde att sälja honom. Var tråkigt att köpa kläder till honom minns jag. Men nu väntar jag en pojke och hoppas kunna bonda med honom :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Okej, mitt intryck är att det är mycket fler flickdockor. Spec. i Sverige som du säger men inte bara. Har kollat lite på svenska artists sidor och bilder på dockor färdiga för adoption och 90% är tjejer.
Men i USA finns det ju jättemycket mörkhyade personer så eg. borde ju inte vita dockor vara så överrepresenterade därifrån, men men.
Okej, själv hatar jag allt sådant. Gillar iofs. inte när killar bara ska ha blåa kläder med bilder av traktorer och skit heller, föredrar könsneutrala kläder. Men som sagt de tjejdockor jag sett har bara fått med sig vitt, rosa, rött och blommigt. Lite tragiskt tycker jag. Gillar inte när bebisar ska könas så tydligt, som att det är viktigt att det syns om en bebis är en tjej eller kille, att det ska läggas värdering i det redan när de är nyfödda. Så ja, därför som jag helst vill ha en pojke. Tycker de i fler fall har mer neutrala kläder.
Praktiserade på dagis under ganska lång tid för ett par år sedan och alla mina favoritbarn var killar. :P Jag vet inte, har nog alltid varit lite pojkflicka av mig så jag kanske identifierar mig mer med killar och därför vill ha en pojkdocka. :P
Skriver också mycket skönlitterärt och har alltid föredragit att skriva manliga huvudpersoner. Har nog något med det att göra också.
I vilket fall skulle jag vilja ha tre pojkdockor, en asiatisk (gillar ett set av Adrie Stoete, Jiao tror jag det heter), en mörkhyad och en vit. Då helst med mörkt hår och bruna eller jätteljusblå ögon.
Sajtvärd på Skrivlust
Min svärmor hade många mörkhyade 
#2, jag avskyr också detta på riktiga barn, att tjejer ska ha rosa och söta kläder medan pojkar blå och coola kläder. Därför väljer jag att köpa dessa kläder till mina dockor istället då eftersom de som sagt är dockor kan man klä de i lite andra kläder än vad man skulle tänka sig att klä sina barn i :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Jag har faktiskt en mörkhyad flicka!!!