Vad behövs?
Hej Jag har blivit helt fast i Reborn världen 🙊 Har redan köpt 3 st och en till är på väg hem! På bara ett par månader 😂. Funderar på att börja måla själv. Vad behövs?? Var handlar ni? Ska man köpa ett färdigt kit med målarfärg osv eller ska man köpa styckvis? Är mycket tacksam för hjälp.
Det finns ganska många liknande trådar tidigare, så därför kanske du inte fått så många svar :) Om du ska måla din första reborn, så skulle jag råda dig att köpa ett färdigt kit med allt som behövs. Finns att hitta på Ebay :)
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
Säger samma som Fia. Köp ett startkit. Det är billigast att börja så, då kan du köpa till vad du vill ha mer av senare. Fundera på vilken typ av färger du vill använda. Om du vill köra på färger som du torkar i ugn eller lufttorkande färger. Det finns för och nackdelar med båda sorterna. Tänk också på att det tillkommer tullavgifter om du handlar från USA. Var också försiktig om du handlar kit från Kina eftersom väldigt många därifrån är kopior.
Sedan rekommenderar jag att kolla på MASSOR av youtubevideos där du kan få tipps om tekniker mm 🙂 Det är en himla rolig hobby, lycka till!
Kollade på ebay och bara frakten kostar 800? Eller kollar jag fel?
Vilka sidor brukar ni beställa från?
Är det från USA när frakten blev så dyr?
Testa att kolla från Tyskland eller England annars. Men tyvärr är det en väldigt dyr hobby speciellt eftersom att i stort sätt allt behöver importeras. Ibland kan man välja olika fraktalternativ och där kan det bli stor skillnad om man väljer ett långsammare alternativ.
Här är en Tysk bra sida, men tror ej att de har startkit
http://www.puppen-traumland.de/
En till Tysk sida
Detta är den billigaste sidan, men då får du tänka på att tullavgifter tillkommer eftersom det är från USA
ja från usa. hittade bountifulbaby sida i usa som har frakt 30 dollar nu så då blir det billigare därifrån än från ebay :) och visst är det max 13% i tullavgift som kan tillkomma?
Vet att det är en dyr hobby 😛 men om jag kan försööka måla själv så blir det kanske lite billigare än att köpa docka efter docka. har köpt 5 st sen oktober 🤫.
Ska kolla in puppen också! tack för tips ❤️
nämen såg inte hela din kommentar! då blir det nog från bountiful. har du beställt därifrån? är så nervös för att beställa från utlandet haha
Ja det blir ju helt klart billigare i längden om man vill ha många dockor
Jag har inte koll på exakt % del vad tullen går på. Det har varierat ganska mycket när jag beställt från USA. Det tillkommer också ca 180-200 kr i någon form av posthanteringsavgift.
Jag kan docka ändå tycka i många fall att jag tjänat på att handla från bountifulbaby trotts tull och postavgift. Eftersom att man får så mycket mer för pengarna. Men det beror ju lite på vad man handlar för något också.
Edit: Oj förlåt, jag redigerade nog inlägget precis innan du skrev.
Jag har handlat ganska mycket från bountifulbaby, tycker att det har varit värt det speciellt när jag köpt mycket små grejer så som färger, rootningsnålar, ögon, hår och liknande. Sånt som inte väger så mycket.
Tror inte att du behöver vara nervös över att handla från dem. De är en välkänd sida. Jag har bara positiva erfarenheter där i från. Hyfsat snabb leverans har det varit också. Betalar du med paypal så är det ju tryggare också. Vad jag blir nervös över är extra avgifterna som är lite knepiga att förutse.
tusen tack för dina svar ❤️❤️
har inte paypal 🤔går det inte att betala med kort?
Det går säkert att betala med kort. Paypal är annars enkelt och gratis att skaffa, och mycket enklare att använda än vad det kanske låter som 🙂 Ett säkert och smidigt sätt att handla på 🙂
ok ska kolla på det med!
En annan dum fråga kanske men .. hur gör man när man värmer dockan med färg i ugnen? smälter inte dockan då av plåten? eller vad lägger man dockan på?
Inga frågor är dumma :)
Jag använder en större ungsform för att underlätta när man tar ut dockan. Sedan lägger jag en handduk i formen som täcker alla kanter så att vinylen inte kommer i direkt kontakt med formen.
Var försiktig när du tar ut dockan så att du inte bränner huvudet mot taket inne i ugnen. Också håll stenkoll på tid och temperatur med :)
toppen! har du en termometer inne i ugnen då?
Ja nu har jag en som man har inne i ugnen. Men hittade ingen först så då hade jag en sån här stektermometer.
http://www.jarnia.se/pub_images/large/5722001745609_191.jpg
Det var lite bökigt dock att kunna ha metallstickan på något bra ställe i ugnen.
men åh en sån har vi ju 😃 perfekt!
Beställer du från Bountiful baby så har dom en gräns för hur mycket du måste handla för innan dom skickar. Minst 800 kr. tror jag det var. Posten tar ut en avgift på 100 kr. Och sedan till kommer tull. Många gånger blir priset det samma om du köper från Tyskland. Undvik Kina dom har mest kopior och man vet inte vad vinylen innehåller. Bountiful baby har en gratis steg för steg sida som är jättebra nybörjar sida. Lycka till
betalar man tull även om man beställer under 1300kr? är inte det gränsen för tull?
Silvana varifrån beställer du? :)
tack för tipsen och lyckoönskningarna förresten 🌺
Vad jag kan minnas så har jag betalat tull på alla beställningar jag har gjort från bountifulbaby, även när jag beställde för under den summan. Men jag kanske blandat ihop det med postens avgift. Har dock aldrig betalat mindre 180 kr vid utlämningstillfället.
Jag hittade en gammal specifikation från bountifulbaby här om du vill veta ungefär vad det kan gå på. Nu minns jag inte vad av detta som är frakt och vad som är varor.
Varor + frakt: 1603 kr vikt i kg 1
PostNords avgifter: 100 kr
Tullverkets avgifter: 374 kr
Tack! Ja det var ju en hel del avgifter 😁
Måste få tillägga att inte använda samma ugn som man Lagar maten i. Vinyl kan avge ämnen som inte är bra vid Uppvärmning.
hm ok då blir det svårt för vi har ju bara en ugn 😮 har ni andra köpt en specialugn?
Det finns att köpa ungar att ställa på en bänk eller halogenugn. Googla på det.
tack :)
Jag köper mina kit oftast direkt från skulptören. Mina favoriter är Laura Lee Eagles. Dessa kit är bland de dyraste men har en fantastisk kvalitet. Andra kit beställer jag helst från Once so real eller Puppen Traumland. Man har en bra service och snabba leveranser. Inga tillägg på priset tillkommer från Tyskland, endast deras expeditionsavgifter. Från alla länder som inte är med i EU betalar man tull och postens avgift.