Nyfiken
Hej! Jag undrar vad ni gör med era reborns? Är det som prydnadsdockor man klär på och har framme? Jag såg en dokumentär om en familj nämligen som var lite, hur ska man säga, underliga? De hade ett helt rum till sina reborns och tog med de ut på resor, packade en babyväska till dem, bytte kläder, "rapade" dockorna osv….
är det samma "trend" I Sverige eller var den här familjen bara lite..udda?
Tog bort mitt inlägg då jag ärligt talat inte orkar diskutera detta.
Håller helt med Cookies!
Hur roligt vore de om alla var precis likadana? Hade exakt samma intressen osv? Vad är "normalt" och vad är "onormalt" ? Så länge man inte skadar någon och mår bra utav det man håller på med så ser jag inget som helst problem med det.
Det finns nog lika många vis att ha dockorna på som det finns människor som samlar på dem. Det finns ju vuxna människor som gillar att hålla på med modelltåg och har ett rum till det. Vad är det som är så otroligt udda?
Jag tycker inte det är udda att samla på dockor, det jag reagerade på var att vuxna människor förmänskligade dockorna och på ett väldigt extremt sätt betedde sig som att dessa var riktiga bäbisar.
Så därför undrade jag om detta var vanligt sätt att ha dockorna på. Ni måste förstå att vi som inte har de här dockorna tycker det är väldigt udda när man ser ett program där vuxna människor behandlar dockorna som riktiga bäbisar.
Tog bort mitt inlägg då jag ärligt talat inte orkar diskutera detta.
#3 Och du måste förstå att det är väldigt tröttsamt för oss som samlar på dessa dockor att hela tiden behöva förklara och försvara vår hobby….
#5 Ni behöver inte försvara detta, frågade bara om det var vanligt att man köpte reborns för att användas som "låtsasbäbisar". Förstår helt ärligt inte varför ni måste bli så otrevliga mot en som är nyfiken.
#6 Ditt första inlägg låter faktiskt lite dömande, plus att den här typen av diskussioner väldigt ofta uppkommer här inne. Alla är inte så förstående för de som är lite annorlunda därav blir man lite trött på det hela. Jag personligen använder inte mina reborns som låtsasbebisar. Så jag kan inte svara för någon annan än mig själv. Är det någon som vill ha sina reborns som bebisar så anser jag att det är upp till den personen, det är inte något som jag bryr mig om.
Man orkar🥵 knappt svara, men det finns artiklar på vårt forum som
besvara dina frågor om du orkar läsa dem och är intresserad utan att döma.
Jag såg att du är ganska ny? eller bytt alias på detta forumet, så är du intresserad
läs de artiklar och inlägg som finns.
Jag själv målar dessa dockor som hobby.
Jag har aldrig varit I på reborns förut, och min användare är ny ja…:) såg artikelln tack!
Jag tycker att man självklart får göra vad man vill med dockorna. Alltså att man får använda dem hur man vill. Jag personligen byter kläder på dem och håller på med dem mer, andra gör kanske inte det. Alla har rätt att tycka som de vill och det finns inget "sätt" man måste använda dessa dockor på.
~Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination circles the world.~ Albert Einstein.
#0 Jag för min del har dockorna som prydnader. Jag gillar fina babykläder och det är roligt att klä mina dockor fint. Jag har ett eget rum till dem, jag har också mitt dockskåp där inne så det är mitt lekrum 🙂Jag "leker" inte med dockorna och förmänskligar dem inte, de är fina konsthantverk och söta att titta på.
#12 Ok vad kul! Jag känner folk som håller på med BJD (ball jointed dolls) och har funderat på en sådan med, men det är ju inte riktigt samma sak..:)
Får man fråga hur mycket man betalar för en reborn? Förstår att det är olika men vilket spann liger det på?
#13 Som sagt, det är väldigt olika, mina har kostat från 5000 kr till 12000 kr.
6000 - 8000 är nog "vanligast" men det finns jättefina från 3000 kr 🙂
Min dotters samling i dag kostar allt mellan 11000- 15000
När hon började sitt samlande kostade hennes första dockor ifrån 3000 -5000
för 8 år sedan. Hon har med åren blivit kräsnare och hela tiden fått bättre dockor.
Det tar tid och mycket sparande.
Som övriga skrivit finns många fina dockor från 3000 och med tur under 3000 kr.