Skillnad mellan reborns och andra dockor?
Hej! Jag har inte skrivit här tidigare men är ofta inne och kikar då jag tycker dockorna är så fina. Men jag undrar vad skillnaden är mellan reborns och tex dockorna på bradfordgroup, som denna tex http://www.bradford.se/lilla-grace.html de ser lite lika ut men de på Bradford är väl inte reborns?
Reborndockor är handmålade och ihopsatta medans bradforddockor är skapade av maskiner så bradford dockorna är inte reborns men samlardockor tror jag dem räknas som :)
Aha men det står ju på många av dockorna från Bradford att de är handmålade och att tex håret är applicerat för hand och de ser ju likadana ut. reborns är väl också ihopsatta som ett kit? Jag får nog leta och läsa på mer ordentligt, nån gång vill jag ha en sån docka men jag vill gärna veta skillnaden först, både de från bradford och reborns är så fina.
#2 reborns kommer från rebornartister som lägger ner jättemycket timmar på att måla dem, rota håret ibland ögonbryn och ögonfransar också ihopsatta och vägda dem är alla gjorda på ett personligt sätt medans bradfords dockor mer eller mindre massproduceras på ett annat sätt även om vissa saker är applicerat för hand, bradfords räknas inte som reborns iallafall många har upplevt att dockorna inte ser ut som på bild heller jag tror reborns ofta ser mer verkliga ut men det där är nog efter ens personliga tycke också :)
#3 Så det finns bara en av varje reborndocka? Om jag tex hittar en jag tycker jättemycket om så finns det bara den dockan som ser ut just på det viset? Är också nyfiken på varför de kallas just reborns?
En sista fråga, tack Cookies för ditt tålamod :) när jag tex kikar på eBay så finns tex denna docka i massor av annonser http://www.ebay.com/itm/Handmade-Real-Looking-Newborn-Baby-Vinyl-Silicone-Realistic-Reborn-Dolls-Boy-/141754186005?hash=item2101353915 så den verkar ju vara massproducerad?
#4 Nej, många massproduceras men varenda rebornartist skapar olika utseenden det kan skilja sig jättemycket från docka till docka man kan också specialbeställa en docka efter sina egna önskemål det finns också limited edition kits som till slut tar slut, vad jag menar med att bradford dockor massproduceras på ett annat sätt är att det inte är personligt på samma sätt. Vet inte varför dem kallas för reborns men googla så hittar du nog det🙂
#6 Som sagt många kit massproduceras men alla som skapas görs olika av rebornartisterna så ingen är den andra helt lik, det finns också en del kit som är limited edition alltså tar dem slut efter ett visst antal.
Ja jag ska kika mer på google, tack så jättemycket för hjälpen :)
#8 bara bra att fråga :)
ett kit är blankt och målas så kallad reborning, återfödas, reborn.
precis som det beskrivits ovan är alla reborningar olika på grund av vilken teknik Artisten använder vid sitt målande av dockorna.
Bradford är alla målade med samma teknik.
Det finns mycket att googla om och youtube hur olika artister arbetar med att måla kit.
Inget kit trots det är samma kit som målas av Artister blir helt lika, de är one of a kind work.