Reborns iFokus

Reborns

Etikettreborns
Läst 1503 ggr
mimbus
7

Förstår ej samlandet!?

Hej!

Är ny här och har egentligen mest en fråga: hur fungerar samlandet av reborn-dockor? Jag ser ibland inlägg från lyckliga nyblivna rebornmammor som visar upp sin senaste docka för att veckan efter lägga ut samma docka till försäljning. Varför? Vissa dockor har hunnit ha upp till 5 "mammor" på ett halvår!

Är grejen med samlandet att äga så många dockor som möjligt, eller att ha ägt och fotograferat så många som möjligt?

Jag har själv 4 reborndockor. De fungerar enbart som prydnad och leks alltså inte med. Likväl är jag mer fäst vid dem än vad många andra uppenbarligen är vid dockor som de längtar efter, ger namn, fotograferar och sedan - säljer!!! Hoppas ingen tar illa upp av min fråga, för det är verkligen inte menat som något påhopp. Jag försöker bara förstå. För mig är mina dockor mina, och de kommer aldrig bli till salu.

Haku
6

Hej jag tror det är viktigt att minnas att det är bara dockor i slutet av dagen, alltså precis som vilken annan vara till salu som man kan sälja vidare, speciellt för att få in pengar till en ny då det är en dyr hobby!

Jag har förut ägt reborndockor och ser mig inte som en "mamma" till reborndockor utan jag äger dockan precis som jag kanske äger en matta eller en bokhylla, jag har samlat och sålt och jag har tyckt det vart roligt. Nu har jag slutat samla på reborns och vet inte om jag kommer börja igen. Jag tror inte man ska fästa så stor vikt på vad andra gör till exempel om dem samlar på reborndockor.

Är grejen med samlandet att äga så många dockor som möjligt, eller att ha ägt och fotograferat så många som möjligt? 

Som svar på den frågan, det kan man inte svara på eftersom det är inviduellt från person till person hur dem gör mitt sitt samlande. Jag tror många köper & säljer för att ha råd med en ny och tycker en del av hobbyn är att fotografera.

mimbus
3

Tack för ditt svar!

Naturligtvis vet jag att dockorna bara är just dockor, och jag menade mer att jag är fäst vid dem precis som jag kan vara fäst vid en tavla, en speciell prydnadssak eller en möbel. Min favorittavla blir liksom inte till salu, inte heller mina dockor.

Jag menar heller inte att det är fel att köpa och sälja, jag blir mer lite förbluffad över tempot i säljandet ibland. Självklart kan man tröttna på en docka man köpt, men efter tre dagar? Och hur kan man ena dagen skriva om hur lycklig man är över att man fått tag i en viss docka, ge den namn, fota den och ta emot alla grattis-hälsningar på sidan här, och sedan en vecka senare vilja sälja denna efterlängtade docka? Något jag har gått och väntat på och längtat efter vill jag så klart behålla när jag väl får det, oavsett vad det är.

Som sagt, jag försöker bara förstå.

Haku
2

#2 Ja ett sätt att förstå andra är att inse att du tänker annorlunda än till exempel jag och vissa andra så du kanske inte förstår hur jag tänker och jag kanske har svårt att förstå hur du tänker kring samlandet för jag är en sån som sålt dockor efter någon dag! längsta jag ägt en docka är i en månad. Jag tycker det absolut roligaste är att öppna upp paketet där dockan ligger i sen tycker jag det är kul att fota, men eftersom jag inte har råd med fler än 1 reborndocka åt taget så sålde jag & köpte väldigt snabbt. Ibland blev jag besviken att reborndockan inte var tillräckligt bra målad till exempel och det var också en anledning till varför jag sålde snabbt. Förstår om andra vill äga sina reborndockor resten av sitt liv och det accepterar jag och jag tror du också accepterar folk som "köper&säljer fort". 🙂

Swadika
3

Det att man köper och säljer direkt kan ha att göra med att dockan kanske inte ser ut som man trodde i verkligheten. Har hänt mig så många gånger att jag får en docka, och eftersom jag längtat och väntat på den så blir man glad när man får den men ganska så snart börjar man inse att man kanske inte tycker dockan passar in i samlingen eller att man inte tycker om utseendet (eftersom alla har olika smaker)

Själv samlar jag för att jag tycker de är fina, jag har de mest som de är men ibland gör jag några videos med dem :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

mimbus
0

Tack att du försöker förklara! Naturligtvis tänker vi alla olika, och det är ju just därför jag ställer frågan. Jag kan motivera mitt sätt att resonera, men vill gärna höra tankegångarna från någon som tänker på ett helt annat sätt. För dig är det roligaste att öppna paketet, så har t ex jag aldrig tänkt! För mig är målet att hitta dockor jag verkligen gillar, och gör jag det så behåller jag dem för alltid. Då finns heller ingen anledning att köpa fler, jag är liksom nöjd. Du gillar uppenbarligen "nyhetens behag" och vill kunna få uppleva många dockor, även om du bara kan ha en åt gången. Intressant tanke för mig! Så tack att du tog dig tid!

mimbus
1

Tack även du Swadika! Om en docka inte är som man tänkt sig när man får den kan jag förstå att man vill sälja den. De jag tänker på är dock de som skriver om hur glada och nöjda de är med sina nya dockor och SEDAN säljer dem. Dockor  som de tre dagar tidigare tyckte så mycket om! Jag får det liksom inte att gå ihop.

Haku
0

#6 Ja fast jag har vart nöjd&glad med dockor som jag sedan sålt det är svårt att förklara, men jag känner inte mig bunden till att äga dem även om dem är fina och så…  

#5 Japp allt är så individuellt🙂

[erika50]
2

Min dotter samlar ju på dessa dockor, och innan hon hittade sina älsklings dockor tog det lite tid, så det blev fel köp i några år., som måste säljas för att kunna köpa 

de/de hon verkligen ville ha.

Sedan gjorde hon som en del andra det sista året sålde igen två av sina älsklings dockor, ångrade sig och hade sådan tur att hon kunde köpa tillbaka dem.

Hon har lärt sig av de misstagen och hennes nuvarande samling stannar hos henne.

Denna hobby tar lite tid innan man hittar rätt i sitt samlande av dockor

den är dyr, så ska du köpa en ny måste man ibland sälja ut någon i sin samling för att ha råd med en ny.

Eller börja om och spara så får min dotter göra nu för hon vill inte sälja någon av de hon nu har i sin samling.

RebeccaDaisy
5

Den senaste tiden har det varit väldigt mycket diskussioner om hur vi alla gör olika med våra samlingar. Vilket gör att man nästan får dåligt samvete när man ska sälja en docka, vilket inte är roligt! Jag har en känsla av att jag nästan måste ha ett försvarstal för att kunna sälja en docka! Jag får nästan alltid mail om varför jag ska sälja en docka jag precis köpt, känns ofta lite obehagligt. Vi alla har våra samlingar på olika sätt och ibland tror jag att man inte behöver tänka så mycket vad andra gör utan mer hur man själv vill göra med sin samling och göra det som känns rätt för sig själv! Då blir denna hobby mycket roligare! :) För mig är det så att jag vill ha olika dockor och har inte plats för alla de olika hundratals dockor som finns. Så det blir att sälja när jag vill ha en annan. Sen tycker jag också om att byta upp mig, då både kiten och artisterna blir bättre och det är roligt att ha dockor som är riktigt verklighetstrogna och utvecklingen går framåt och så måste också mitt samlande göra. Dockorna är ju inte levande så jag tror inte att det spelar dem någon roll om de har haft en eller tio mammor. Sen får man ju såklart favoriter och de stannar lite längre än andra. En annan anledning till att sälja är ju, som också nämnts ovan, också att inte dockorna möter de förväntningar som fanns. Ibland känns det fel på engång och ibland är det en smygande känsla som gör att man inte passar ihop med dockan man köpt. Precis som i annat samlande, jag skulle aldrig behålla en tavla på väggen eller e skulptur i bokhyllan som jag inte trivs med! Eller ett par skor som inte alls möter mina förväntningar, i utseende eller efter en provtur är för små, jag samlar på skor också :) För mig har det dessutom blivit så att jag ibland förknippar dockorna med saker jag tycker är obehagligt! För lik någon som jag känner till exempel. Min pojke gick plötsligt bort i maj, skulle fylla fem i sommar och för två veckor sen fick jag hem en docka som var så lik honom när han dött, något drag över ögonen och munnen. Så trots att den var otroligt verklighetstrogen och fint gjord, så förknippade jag den bara med hans död. Detta gjorde att denna docka inte kunde stanna här, även fast jag precis fått hem den. Lite om hur jag tänker i mitt samlande :)

Besök gärna mitt nursery Baby by Art på Facebook.

mimbus
0

Tack för ytterligare svar! Och fina bilder!

Kanske är det även själva ordet samlande som jag inte förstår. Jag har 4 dockor, men planerar inte att köpa fler. Samlar jag då? För mig är samlande något som innebär att man ständigt utökar sin samling och att det egentligen inte finns någon gräns för hur många exemplar man kan ha (tänk frimärkssamling). Men när samlingsobjekten är så dyra att man kanske bara kan ha 1 - 3 stycken, är det då en samling?

Hoppas fler vill skriva och berätta!

[erika50]
1

Min dotter har oxå 4 st nu i sin samling som hon är nöjd med, 3 st kommer alltid att stanna, det är så olika hur man ser på samlandet av av dessa dockor, jag tycker absolut att man är samlare oavsett hur många du har.

Precis som andra har skrivit och förklarat händer det mycket inom konsten och Artisterna blir så mycket duktigare på att göra kitten så levande, vilket gör att man vill ha samlingar ifrån de bästa i världen, då måste du antingen spara eller sälja ur din samling för att kunna köpa en ny. hur man sedan går till väga tycker jag är var och ens personliga fråga och ingen behöver dömas för man säljer byter

mm ofta, för som sagt det kan ta tid innan man hittar den där rätta som stämmer med dina värderingar och känslan utav dockan.

Det ska heller inte behövas kännas fel bara för man har dockor som stannar i sin samling och att man tycker att det här räcker för mig, jag är nöjd som det är.

Oavsett hur du har denna hobby är inget fel, bara att du mår bra i den.

Haku
2

#10 Man kan väl räkna sig själv som en samlare på olika sätt även om man säljer/köper. Jag har kallat mig själv för en samlare förut men vet inte om jag någonsin har räknats att vara det men spelar ingen roll för mig 🙂

Och sen undrar jag vad är ditt riktiga konto på denna sida? för jag såg att du startat detta ifokus-konto samma dag som du skrev ut detta inlägg(det första inlägget du skrivit via detta konto) det känns som du skapat ett nytt konto för att skriva denna fråga eftersom på det sättet du beskrivit det har du hängt här på iFokus ett tag vilket det krävs ett fast konto för?

Carerik
3

Känner oxå lika som RebbecaDaisy att man måste ha ett försvar för att sälja dockorna, fråga en frimärkssamlare om han har dåligt samvete för att han säljer iväg sina märken. Byt ut ordet docka mot frimärke så blir det inte så allvarligt. Det är ju bara dockor och ett bra sätt för oss att få se så många olika det finns (man kan ju inte köpa alla) Tycker du fått jättebra svar från Haku och Erica. Skulle jag inte få sälja och byta ut dockorna kan jag lägga av då får de ligga där de ligger…. Skönheten i detta ligger i att få se så många olika dockor det finns. Det är ju ej blodigt allvar, Det finns ju de som du som verkar ha ett personligt band till dockorna och så finns det de som byter/säljer frimärken….

mimbus
1

Det stämmer Haku att jag startade mitt konto för att skriva denna fråga. Och det är mitt första konto här, så något annat "riktigt konto" finns inte. Att jag "hängt här" ett tag stämmer också, jag har besökt sidan under ganska lång tid och läst inlägg, men då aldrig skrivit själv. Läsa får man som bekant göra utan att vara inloggad. Men när jag till slut ville kunna skriva också startade jag mitt konto.

Så jag hoppas detta besvarar din fråga.

[erika50]
2

Tråkigt med dessa olika konton på reborn i fokus kan man inte stå för det man skriver och frågar om eller bara vill "störa" tycker jag inte man har något här att göra.🤔😕

mimbus
0

OK, förlåt om ni upplever att jag "stör". Det var verkligen inte min mening. Jag har som jag skrev innan läst på sidan i över ett halvår, men först nu känt att jag ville skriva också. Bli en lite mer aktiv medlem helt enkelt. 

Och jag förstår inte vad du menar med "dessa olika konton", jag har ETT konto och har aldrig haft något annat. OCH jag står för vad jag skriver, på vilket sätt har jag inte gjort det?

mimbus
0

Tack Carerik och ni andra som har svarat mig! Jag vill än en gång förtydliga att jag absolut inte menade att man behöver FÖRSVARA att man säljer sina dockor, utan jag ville just bara höra lite mer hur ni tänker ikring det. Skillnad på att "försvara" och "förklara"!

Precis som ni skriver är det ju just bara dockor, och hade det handlat om något annat hade ingen ifrågasatt att man köper och säljer. (Som du skrev Carerik, byt ut ordet docka mot frimärke!)

Skillnaden som jag ser det är att man här skriver kommentarer som "hoppas hon snart hittar en ny mamma" mm. Så skriver man ju sällan om frimärken…😉

Haku
0

#17 Nä man skriver inte så om frimärken för det är frimärken :) och dockor är dockor, det är flera som äger reborns som vill bli kallad för mamma. Jag vill inte det, men ser att det finns folk som vill det.

Fia81
1

Hej mimbus,

När jag köpte min allra första reborn tänkte jag, DENNA KOMMER JAG ALDRIG ATT KUNNA SÄLJA… Men det gjorde jag… 🙂 Jag upptäckte snabbt att jag älskar att leta nya kit och nya artister runt om i hela världen, det är en mycket stor del av min hobby inom detta ämne. Jag har tagit hem många reborns genom åren, lärt känna otroligt många fantastiska människor och fått en stor kunskap inom denna konst form. Jag har en egen mindre samling reborns som byts ut och ändras hela tiden. Denna form av samlande passar mig perfekt 😃

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

mimbus
0

Tack Fia81 för ditt trevliga svar! Spännande att höra att du en gång resonerat som jag. Kanske kommer jag också att ändra mig med tiden, även om jag inte tror det nu?! Tack!

[GråHäxa]
0

Jag ser det som att en del är konsthandlare och andra är konstsamlare eller så är man både och eller kanske inget utav det 🙂

Jag rebornar åt mig själv och till försäljning så jag har aldrig egentligen köpt någon docka utan bara kit. Eftersom jag rebornar så får jag ju se nya kit hela tiden hade jag inte fått göra det så hade jag nog också känt mig lockad att ändra om i min samling genom att köpa och sälja.

Men man gör ju som man själv vill, i slutet av dagen är det ju precis som vilket samlarföremål eller konstverk som helst. 🙂

Lena650
0

Hej mimbus. Jag tycker inte att du stör bara för att du ställer frågor. Det har vi alla rätt till. Även jag har köpt några som jag efter en tid sålt, men det har allt knipit lite i hjärtat. Nu har jag 12 st o väntar en till o jag älskar dem alla, så just nu ska de stanna o jag hoppas för alltid.