Tvätta nya kit?
Fråga till er som skapar reborns; Tvättar ni vinyldelarna innan målning? Någon som har tips för att få bort lukt? Har hört om ättika, men vet inte mängd? Sedan undrar jag om ni "ljusar" upp vinylen innan målning? Jag tycker min Arianna är ganska ljus, men det kanske är dumt att chansa? Sista frågan; ungefär hur många lager målar ni sammanlagt för att få fram fin hudfärg? Tack för svar!
Jag tvättar alltid mina kit oavsett om det står att det inte behövs.
Lukt har jag aldrig haft problem med, kanske någon annan kan tipsa om, ättika kan ev förstöra i vinylen, vet inte om det är bra att använda.
Jag målar många lager,lite olika på vilken typ av kit jag målar, för att få fram så bra hudtoner som möjligt.
De persiko färgade vinylerna ljusar jag ibland upp beroende på hur jag vill ha hudfärgen, man får pröva sig fram.
Jag tvättar med tvål och vatten dock ALDRIG inuti delarna då det kan mögla och oljor som håller vinylen fuktig försvinner.
Luktar gör det. Det enda man kan göra är att använda ett gott luktade tvål och stoppa rebornen med vadd som luktar gott. Använd inte ättika..
Jag brukar hamna på runt 50 lager på en docka. Ibland mer, ibland mindre. Jag neutraliserar alltid (ljusar upp). Kit med en orange ton behöver bli neu- med blått
Kit med en rosa ton behöver bli neu- med grönt.
Gula kit neu- lila
gråa kit neu- orange/gul
Sen använder jag bountiful baby's premixed baby skin och nail tip white för att göra en ljus beige som jag duttar på hela kittet i några lager. Får en tunn, ljus och bra grundfärg att börja arbeta med :)
Kan någon ta bort mitt inlägg!! tack,
Jag brukar se om kiten känns som de behövs tvättas eller inte. Har än inte behövt neutralisera då jag tagit hjälp av kirens färg för att få det som jag vill. har heller iofs aldrig haft något som verkligen stuckit ut, då hade jag nog gjort de.
Lukten på venylen brukar försvinna, ett tips är att ha specialpåsar med bebisdoft i vadden, det gör att venylen luktar godare. Annars så vet jag inte ritkigt, hade en docka som ja köpt som luktade förskräckligt illa. Men hon badade nästan i babypuder, sen så luktade hon bättre :)
Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln