Reborns iFokus

Reborns

Etikettreborns
Läst 3124 ggr
Wilda77
1

Reborn tillverkning

Jag har målat min reborn Tuva efter att jag köpt kit, alla målartillbehör och kursen via en Reborn artist. Har nu massa frågor kring detta med rebornsmåleri/artisteri eftersom jag förstått att många härinne också skapar dockor. Det hade roligt att få veta mer om er; Hur har ni lärt er att måla? Hur länge har hållit på? Hur många reborns har ni gjort? För eget bruk eller även sålt/säljer/planerar att sälja? Varifrån köper ni kit, färger etc? Jag håller just nu på med en Reborn som jag har tillbehör till, men även köpt ett kit som bara (ännu sålänge) av vinyl delar. Så till de behöver jag köpa kropp, ögon, mohair etc. Jag skulle gärna vilja ha tips på bra, säkra "internetbutiker" att handla från och även vilka som vill fortsätta tipsa varandra hur man kan utveckla och förbättra sitt artisteri! Jag är i dagsläget inte intresserad av att göra reborns till försäljning, utan enbart till mig själv. Hur skiljer sig målningen åt mellan vinyl och silikon? Jag hade gärna gjort en silikon reborn någon gång.

[erika50]
0

Jag köper oftast ifrån Puppen Traumaland i Tyskland de har snabba leveranser och allt jag behöver till rimliga priser.

jag har målat i ca 3 år nu, kurser via internet och you tube där olika konstnärer

visar olika tekniker mm, Övat på gamla vinyldockor mm.

cornelianova
0

Köpte färgerna på regina puppenland och från rebornbabies.se ! Kitten är mest från puppen traumland men även från bountiful baby, ebay och reborns.ifokus.
Har rebornat i ca 1 år och har lärt mig från super-schyssta människor som lägger ut små "tutorials" på instagram, facebook, youtube och på sina egna hemsidor. Jag har även tittat på många WIP (work in progress) bilder för att se hur deras lager ser ut och vad jag är ute efter. Gemma av Donna RuBert prototypen av Melissa George lärde mig att jag behövde lite fler nyanser av färger så dem köpte jag in. Har hållt på med bild rätt länge (även innan jag började med reborns) och jag hade lätt för att blanda färger o.s.v    Jag har rebornat sju dockor (tror jag). Ser enorm skillnad från första till den jag rebornar nu!

Jag är även en perfektionist och petar vääääldigt länge med bebisen så det blir realistiskt. Jag kollar även bilder på nyfödda/bebisar i rätt ålder för kittet, och även på andra som rebornat det för att få lite inspiration. Har även äntligen hittat rätt svampar och penslar (som jag självklart köpte på en utomlandsresa *suck*)
Mina stora problem brukar alltid vara att göra klart dem, köpa kroppar, fixa ögon, beställa hår o.s.v 😂 Daxton har fortfarande blåa ögon och inget hår fast han är en mörk pojke hehe!

Vad jag vet om silikon- och vinylskillnaden är att det är två helt olika material som kräver olika verktyg och färger för att måla. Och jag kan inte riktigt fatta lol! Det finns så många fler silikon-färger än reborn-färger…

Hoppas det kan hjälpa lite 🙂

[GråHäxa]
0

Jag har rebornat i ca 6 månader och har gjort 4 dockor. Jag handlar från Bountiful Baby, Puppen Traumland, Oncesoreal, HunnyBuns reborn doll supply, Ebay och Tradera. Har bara bra upplevelser vad det gäller leveranstid, kvalité och kundsupport från alla ställena (Bortsett från Tradera och Ebay där är det ju olika från gång till gång) 

Jag har lärt och lär mig från 100-tals och åter 100-tals  timmar av youtube tutorials. När jag målade mina första docka hade jag läst Jeannine M Holpers böcker "Excellence in Reborn Artistry" "Realistic Hair" och "Facial Features" Dom hjälpte mig mycket speciellt i början när man behövde lära sig grunderna. Jag skulle dock inte rekommendera böckerna annars. Det är väldigt dålig bildkvalité och löjligt dyra böcker (En heldel viktiga saker som saknas i dem med)

Jag tittar på bilder från både andra reborn artister och på riktiga bebisar.

Har för avsikt att reborna åt både mig själv och att sälja. Har precis börjat att försöka sälja det jag gör.

Har alltid älskat att skapa saker, måla, sy, fixa med hår, göra smycken, binda böcker, göra hattar mm mm. Men när det kommer till att måla realism, porträtt osv så tycker jag att det är väldigt roligt men jag har alltid haft  svårt för proportioner. Skuggning och detaljer har mer varit men grej, så därför kändes det här med reborns som något skulle kunna passa mig. Jag behöver ju inte tänka på proportionerna eftersom det redan är fixat utav de fantastiska skulptörerna 🙂Jag tycker att det är väldigt roligt att det finns så mycket att lära sig inom det här, det gör att man inte tröttnar. Det blir liksom inte enformigt, för ingen docka är den andra lik. Jag har verkligen svårt att slita mig från rebornadet, tycker att det är SÅ roligt. Skulle kunna göra det dygnet runt om man inte behövde sova och sådant också 😃

Planerar att testa på silikon lite längre fram. Har beställt ett startkit med guide  och ett test ansikte att öva på men ännu vet jag inte mer än det jag läst. Och det låter ju onekligen mer komplicerat att måla med silikon färger än med genesis. Men övning ger förhoppningsvis färdighet 😃 (kan återkomma ang silikon målande när jag fått hem mina grejer)
[erika50]
0

Jag kan ju oxå säga som de andra här, att jag studerar andras arbeten och färgläggningar, många timmar via andras videor av arbeten, jag målar oxå efter bilder på nyfödda barn, för de är ju så olika. jag har oxå bild och form i min utbildning via högskolan tidigare, inte för det är nödvändigt, men det har varit bra

att jag lärt mig mycket om färger, blandningar mm.

jag tycker bäst om att måla de mindre reborn kitten, och de jag väljer själv, då blir de bäst.

Eftersom det är en dyr hobby, måste jag försöka sälja en del av de jag rebornar

för att ha råd att köpa nya kit och material till reborningen.

jag har också börjat läsa om silikon målning och hoppas kunna någon gång i framtiden köpa ett kit men måste spara för det blir helt annan kostnad att måla silikondockor.

Man blir aldrig full lärd man upptäcker hela tiden nya saker vid varje reborning

Det är viktigt att lita på sin egen till-lit och vara stolt över det man gjort, utmaningen är att ingen docka blir den andra lik även om man målat samma kit.

Wilda77
0

Åh, vad roligt att läsa om era erfarenheter! Jag har också alltid hålla på med pyssel och skapande, dessutom älskar jag bebisar och alla dess tillbehör; så när jag kom på detta med rebornsmåleri var det så fantastiskt - att kunna ha som hobby! Tyvärr har annat i livet kommit emellan, så det är först nu som jag fortsatt igen , men jag hoppas kunna skapa mer regelbundet nu!