Beslutsångest!
Kan inte bestämma mig!
Jag funderar på att köpa en silikon och ha en lay away som jag vet att många artister i USA har.
Eller om jag ska köpa en till vanlig reborn en till sovande liten bebis.
Vad hade ni tyckt, det är ju mycket skillnad i pris, silikonen lär ta ett år att spara ihop medan en ny reborn två månader :/
Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln
Svårt val… vad betyder lay away? 1 år är ju lång tid, å andra sidan är det ju lite härligt med väntan också, men jag hade nog inte kunnat hålla mig så länge…
Lay away är att man köper en bebis och artisten gör klart den och du betalar månadsvis och när du betalat klart så skickas den
Jag tycker det är mer värt med vinyldockorna, silikon dockor måste inte alls se bättre ut men kan ändå vara jättedyra. Detta är min personliga åsikt dock.
Om du bestämmer dig för att köpa silikon så kolla upp noga vem artisten är. Det finns många bedragare som har avslöjats på den marknaden. Kolla på doll-fan det brukar lägga upp dem som är oseriösa där.
Och vad du än gör beställ inte från den här sidan www.**siliconedollsbycindyhamelin**.com
Hon visar bilder på dockor som ser ok ut och är ganska billiga.
Men detta är ett exempel på vad man sedan får hem
Gud så hemskt!!!! Jag led med kvinnan i filmen…
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
Tänk på vad det egentligen kostar att köpa en docka från USA, Dockans pris, 25% moms, på dockans pris, Bara momsen/skatten och frakten kostar flera tusen ( beroende på dockans pris). Lay Away ( lägga undan) är något som för det mesta ska avbetalas på några gånger, det är nog omöjligt att få avbetala ett helt år, det är enklare och billigare att ta ett banklån, betala dockan till säljaren och avbetala på banken. Om du verkligen vill ha en silicon så försök att få tag på en begagnad, här på sidan säljs det dockor av alla slag mellan varven. Titta också på dockor från Tyskland eller England (UK), frakt från Tyskland kostar ungefär. 17€, 160 kr, däremot UK, ligger frakten mellan 180-500 kr. Det är ej bara USA som erbjuder Lay Away det gör många reborn artister både England och Tyskland osv, säkert några av våra Svenska rebornare. Vi har ju Mariannes reborns hon säljer Silicon dockor mellan varven, det blir nog mkt billigare att köpa en från henne än att köpa från USA. Det är lätt att glömma frakt och sådant, ibland ser man bara dockans pris och det andra kommer som en otrevlig överaskning. Om du regelbundet söker silicon dockor på tex Ebay så kommer du säkert hitta något som passar både känsla och plånbok. Tycker det är lite lurigt med silicon dockor, man vet ej om man gillar dem förrän man står där med en i famnen och ve o fasa om man inte tycker om den känslan silicon ger, inte kul att upptäcka att man lagt ner massor med pengar på nåt man ej vill ha. Man förlorar alltid på att sälja vidare. Vet ej om du testat att hålla, låna en eller nåt, har du ej det försök att få tag på ngn att prova. Hoppas du blir lite klokare och att du fått någon sorts hjälp av mina små råd. Det finns säkert de som tycker annorlunda men detta är min
Huvva ligen vilket elände, Tittade på filmsnutten och på Cindy H:s hemsida, ingen med alla hästar hemma kan väl köpa något av henne. Dockorna var rent förskräckliga, så obehagliga, Usch! Köpa billigt blir i slutändan att köpa dyrt, så sa min mormor alltid och det stämmer nog. Vet ej om man ska skratta eller gråta när man ser de fula dockorna .
#6 ja jo de är ju de, har aldrig hållt i en silikon, men när man ser på youtube, såna som har riktigt vackra silikon så börjar man undra hur de känns och om man själv kan uppskatta det. Men så klart livrädd att jag inte ska klara de och därav köpt nått i onödan :/ Lån är tyvärr bortom räckhåll då jag inte har heltidsjobb, jobbar bara 30-50%.
Sen är jag livrädd överlag att köpa färdiga dockor då man aldrig vet om bilderna stämmer, det är ju ändå en hel del pengar inblandat :/
Men fy så hemskt för dem att se de dockorna. De var verkligen inte vackra. Stackarna 😕
Lena650, hon är underbar, kul att se henne efter de hemska dockorna på YouTube filmen. #8 har köpt många "färdiga"dockor på både Etsy och Tradera och överlag tycker jag att bilderna har stämt överens med dockans utformning, har faktiskt sällan varit missnöjd eller blivit blåst, det har hänt en gång. Tror ej du behöver vara så rädd för det, de flesta säljare är ok. Både av Svenska och utländska säljare kan man be om mera bilder och info. Är de ok så försöker de fixa fram det du ber om. Likadant när man själv säljer en docka måste man vara beredd att göra detsamma.
Såg att Rebecka Daisy säljer sin Silicon Saga på Tradera till ett mkt bra pris för en superfin silicon baby.
Jag håller med Lena650 jag var också väldigt nervös när jag köpte Algot. Om jag skulle gilla honom eller inte. Det är mycket pengar men jag tycker helt klart att det är värt det! Men han är den första docka jag med säkerhet vill ha kvar i min samling han har också ändrat om i min samling, från vinyl till silikon. Idag är dem ju tre stycken och en fjärde påväg :) Idag är silikon det jag är allra mest nöjd med. Jag verkligen älskar känslan hos en silikonbebis :) Innan jag fick hem Algot hade jag aldrig sett eller känt på en silikonbebis och jag trodde inte att det var något för mig! Men när jag fick hem Algot ändrade jag hela min samling :) Men alla är vi olika och jag tror att det är viktigt att vara säker på vad man söker hos en docka för att kunna hitta rätt för just dig! Detta gäller oavsett om det är vinyl, silikon, helkropp eller tygkropp! Ett tips är att köpa en här i Sverige, från en tidigare mamma. Det är mycket billigare och du kan till och med ha möjligheten att kanske åka och hämta den själv om det är i närheten. Jag har ju köpt alla mina här i Sverige från deras tidigare mammor och det är ett mycket bra tips att köpa från en annan samlare särskilt om man är lite osäker och skall köpa sin första silikon. Jag ställer alltid tusen frågor och får alltid massor med svar och bilder tillbaka! Köp från någon du kan lita på och kanske kan få omdömen om! Lycka till att hitta din bebis!
Besök gärna mitt nursery Baby by Art på Facebook.
#12 Du hittade henne snabbt :) Tänkte att man når lite andra personer som inte hänger är på iFokus där. Även om jag egentligen inte gillar att sälja via Tradera men jag får helt enkelt hålla tummarna att det isådanafall är en seriös köpare, har ju haft tur tre av fyra gånger :) Det vet du redan då vi pratat om Saga men jag kan även tänka mig att dela hennes betalning på två månader om det skulle vara till någon hjälp :)
Besök gärna mitt nursery Baby by Art på Facebook.
#14 Tror också man når andra på Tradera, tex de som är med på facebook sidan kan ju vara intresserade och som sagt brukar det ju för det mesta vara ok på Tradera. Lycka till med försäljning!
Vi har ju Leo efter Michell Fagan han är så otroligt babylik och inga förändringar i silikonet, han ser lika ny ut idag som för snart 2 år sedan. Han känns otroligt verklig att hålla i. Det är svårt att råda, men det finns bra konstnärer i Europa med
det bästa är att köpa från kända artister,ibland kan väntan bli lång men jag tror aldrig att man ångrar sig när han/hon kommer,min dotter sparade ett helt år, innan hon köpte sin Leo.

Leo
Vart hittar man riktigt fina silikon eller såndär riktigt mjuk silikonliknande vinyl reborndockor i helkropp någonstans egentligen?
Har ni några fler tips på bra sidor att leta på och köpa ifrån? eller kanske artister direkt?
Vill ha en så verklighetstrogen docka som någonsin bara är möjligt.. 🤔
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.