Sprucken vinyl
Hej
Har sedan 8 månader världens sötaste reborn pojke. Nu har en katastrof inträffat. Två av hans fingrar har fått en spricka i vinylen. Har blivit erbjuden lagning med vinyl-lim av tillverkaren som hävdar att den sortens vinyl inte är så böjbar och att om man tvingar fingrarna i fel riktning tillräckligt många gånger så spricker de. Detta har verkligen inte hänt har varit extremt aktsam vid på klädning och aldrig tvingat saker på handen. Vet någon hur bra och hållbar en lagning blir? Har någon mer råkat ut för samma sak och hur gick ni tillväga? Fick också beskedet att det inte fanns extra armar att köpa just nu och att färgen aldrig skulle bli den samma. Men just nu kvittar det för han ligger bara där ensam i sin vagn så att han inte går sönder ännu mer:(
Hoppas någon kan hjälpa oss
Har aldrig varit med om ngt sådant, har haft ganska många dockor , tror att det måste vara fel i vinylen , superdåligt kit eller en kopia av ngt kit, Dåligt av säljaren att skylla på dig, detta ska ej hända man ska kunna klä på och av, fundera på om du vill ha peng tillbaka eller ej, ska dockan på lagning, är det ej du som ska stå för frakt, Du får nog svar av de som rebornar på denna sida, de kan hjälpa dig vidare.
Jag har aldrig varit med om det som du beskriver, dessvärre har jag fått dåliga inköp av dålig vinyl, idag köper jag inga billiga kit som är tillverkade i många upplagor. ( De har då varit extremt jobbiga att måla)
Jag tycker du ska ta kontakt med den som rebornat dockan så hon får titta på hur det ser ut och vad som hänt, kanske hon i sin tur kan kontakta dem hon köpte kittet ifrån om fler har blivit som din, så tråkigt när sånt händer.
Vi har ju oxå haft ganska många dockor genom åren inte bara dem jag rebornat
utan köp av andra konstnärer, inga sådana skador har vi haft.
Jag kan acceptera om en arm ,huv mm ramlar av för de går lätt att fixa, men spricker vinylen blir det svårt.
Hoppas du får någon rätsida på ditt problem.
Jag var med om en liknande grej här om dagen. Jag köpte en billig magplatta från Kina för en evighet sedan som precis har kommit hem. Efter att jag målat de första lagren och haft den i ugnen ca 3 gånger så sprack vinylen! Har använt termometer så jag vet att värmen inte har varit för hög eller något sådant.
Hade det inte varit för att den var väldigt billig och det antagligen skulle ta 2 månader att få en ny så hade jag skickat tillbaka den. Nu är den här till en utav mina egna dockor så jag valde att försöka rädda den. Sprickan är på bakisad och biten där den den spruckit sitter fortfarande fast (väldigt löst dock) Jag penslad i Gem-Tac lim i sprickan och lät det torka. Har nu haft den i ugnen ca 4-5 gånger till efter skadan och än så länge håller det. Men vet inte om det kommer hålla hela vägen. Eftersom skadan på din docka verkar vara från utsidan så vet jag inte om detta fungerar för dig dock. Min limning syns ju inte eftersom att sprickan inte är hela vägen fram.
När jag tittar närmare på magplattan nu så ser jag att den har små små sprickor på flera ställen runt kanterna.
Personligen så tror jag att detta beror på riktigt dålig kvalité på vinylen. Jag har bestämt mig för att inte handla mer saker från Kina dels pga detta. Men eftersom det är så långa leverans tider så har jag i dagarna fått hem en massa saker som jag handlat för länge sedan. Kan säga att det är STOR skillnad i vinylen!
Hoppas du får din docka fixad på något sätt!