Dock kopior
Tittar ganska ofta på Ebay och irriterar mig på alla Kina tillverkade dockor, de heter inte tex Coco Malu men det finns massvis av bleka kopior, Arianna är också en som är mkt kopierad. Det finns en stor risk att inom en snar framtid så vet man inte riktigt om dockorna är äkta. Helst om man köper dem i andra hand. Är det bara jag som blir vansinnigt irriterad på detta? Någon måste ju köpa dem när de kommer nya hela tiden, det är också synd om artisterna / upphovsmännen de kan inte göra mkt för att förhindra detta. Det enda vi kan hjälpa till med är att undvika att köpa deras bleka, fula kopior eller hur ?
Jag tycker precis som du. Det är väldigt tråkigt att dom tar ett kit och kopierar dom. Men som sagt så kan man inte göra mycket. Mest synd om artisterna är det. Men när dom gör så räknas dom väll inte till reborn dockor längre?
Jag håller helt och hållet med! Jag tycker dock att det kan vara lite svårt ibland att veta vad som är kopior. Vissa dockor är ju helt uppenbara men vad bör man tänka på för att undvika att köpa kopior? Bör man dra öronen åt sig så fort det inte finns ett certifikat med dockan? Eller hur vanligt är det att äkta varan säljs utan certifikat?
Jag vill absolut inte stötta de som tillverkar kopior än mindre sälja dem vidare! Dock har jag inte hållit på med detta så speciellt länge och känner att jag skulle behöva lite mer på fötterna för att kunna avgöra vad som är vad.
Funderar på om dockan jag håller på med nu är en kopia. Har köpt det från en säljare på Ebay och det skickades från Kina. Jag vet inte kitt namnet men har dock inte hittat någon docka som den isf skulle vara kopierad ifrån. I nacken står det några bokstäver och siffror som jag ej lyckats spåra. Inser nu att det är möjligt att det är en kopia och isf kan jag ju ej sälja den vidare *suck*
Är det möjligtvis någon som känner för att skriva en liten checklista på vad man skall tänka på för att undvika att köpa kopior?
#2 Jag tror det är viktigt att man får med sig certifikat och kitnamnet på dockan, är dockan riktig så brukar det finnas med någon märkning med det också. Köper du från en etablerad rebornartist så får du nog ingen kopia heller, gäller nog att vara noggrann med vad man köper :)
Har köpt ett 20-tal kit från Tinkerbell Creations, Dollsgarden, Nicky-Creations, Puppen Traumland etc och bara fått certifikat i 4 fall, då har de varit special edition dockor eller numrerade serier. Kan aldrig tänka mig att dessa stora kända affärer skulle våga sälja kopior. Om de säljer dockan med visst namn och skulptör litar jag 100% att det är inte kopior. Vet dock inte hur det är om man köper på ebay, har aldrig gjort det. Så att om man inte har certifikat betyder det inte att dock kitet är oäkta.
Till GråHäxa vill jag säga att jag tycker att du kan visst sälja din docka bara du säger att det är ett namnlöst kitt och inte påstår att det är ett kitt av en känd skulptör. Dessutom finns de ju seriösa stora reborn affärer som säljer namnlösa kinesiska kits som budget kits, bl a LillianTrigg som säljer den finaste mohairen rebornar själv dessa kit och säljer dem. Det är väl inte alltid möjligt att säga om en kinesisk kit är en kopia när man har 1000-tals kits världen över. Det finns väl kinesiska reborn skulptörer också.
En reborn docka är en syntetisk docka som har tillverkats/rebornats så att den liknar en riktig baby med så många detaljer som möjligt som en riktig baby har. Så oavsett om man har en äkta dock kit eller kopia så är det en reborn docka när man har målat dem.
Måste dock tillägga att jag aldrig skulle medvetet köpa en piratkopia av en docka. Därför köper jag själv kit endast från kända affärer men får naturligtvis betala därefter.
Tack för råden! Jag jag tänker ju det också att det måste ju finnas Kinesiska skulptörer med :) Ja handlar man från en känd butik måste det ju vara äkta även om man inte får med ett certifikat, annars hade nog inte butikerna blivit långlivade. Men Ebay och liknande sidor är väll det som är de luriga då. Funderar även på den andra dockan jag rebornade som jag kallar Thea. Tror ni att det är en äkta docka om det står ett förnamn och ett årtal på den och inget mer? Jag har sökt på namnet och hittar en artist på Oncesoreal som har samma förnamn dock med en annan stavning. Det är en massa misstänksamma saker med det kitet så jag vet inte vad jag skall tro riktigt 😐 Har köpt det på Tradera. Men det måste väll också finnas mindre kända skulptörer där många kanske felaktigt antar att deras dockor är kopior? Det kan ju inte heller vara så roligt isf.
Håller helt med MammaMy! Det kan inte sägas bättre.
har köpt en del kinesiska kit från ebay…
Det första är ett kit som ingen vet namnet på (seriöst ingen) så jag tänkte att det skulle inte göra något.
Det andra kittet visade sig vara en kopia.
Det tredje kittet var inte en kopia.
Det känns lite 50/50 från dem man köper från.
(andra fick inget certifikat, tredje hade en signatur )