Reborns iFokus

Reborns

Etikettreborns
Läst 3047 ggr
Imasy
0

Skaffa en reborn?

Jag har en dotter som snart fyller tre år, och är extremt fascinerad av bäbisar, och dockor.

Funderade på om man skulle skaffa en reborn till henne i present.

Men är de dyra? Är det enkelt att plocka ihop den själv? Vart hittar man de där delarna någonstans?

Är de stryktåliga eller går de lätt sönder?

Swadika
0

De går väldigt lätt sönder och är inte gjorda för lek. De kostar runt 2000-10 000(och dyrare) så det är ingen summa jag i alla fall skulle låta ett barn leka med. Men sen beror det ju på vad man själv känner.

Sen finns det ju dockor som är mer lika bebisar om det är det där verklighetstrogna du är ute efter. Det finns några som målar berunger dockor för att se ut som bebisar (finns även några som målar vanliga lekdockor framförallt som träning, typ baby born) och då blir det lite billigare, och eftersom dessa från början är tänkta som lekdockor så håller de bättre.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Swadika
0

Bradfordsdockor är också lite billigare, men tål väl inte direkt lek egentligen men kanske inte känns lika "jobbigt" om de går sönder om man inte spenderat så mycket pengar på dem. http://www.bradford.se/index.php/cat/c5_Samlardockor--Konstdockor.html/XTCsid/8a5b18c3aae3139208b2a81395260336

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Imasy
3

Hu!

Jag jag skulle ta ner månen åt mina barn om det var möjligt, men en sådan dyr docka får hon då inte! 😃

Och dockan måste tåla lika mycket våld som om man bankade den i väggen. Här kastas dockor från övervåning till bottenplan, hamnar i badkaret, släpas på backen osv. så då kanske inte en reborn är något för henne då 😉

Vet att det finns dockor på leksaksaffären också, men jag tycker de är så "plastiga" på nåt vis.

Swadika
0

#3 De skulle inte överleva något sådant, haha. Men förstår dig, jag skulle kolla in just berunger dockor, om jag har för mig rätt så är de gjorda i vinyl vilket är samma material som reborns men ja tål mer. Går att köpas billigt på ebay :)

American dolls vet jag ska vara lite mer åt lek också, vet dock inte vad priset på dem eller exakt hur hållbara dem är. Går även där att hitta billiga på ebay :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Imasy
0

Om man tråcklar ihop den själv då, är det dyrt och krångligt?

Swadika
0

Det beror nog på hur man vill att den ska se ut, om man inte vill måla den och billigaste kitet så kanske man kan komma under 500:- med kropp och så, men då är det ju inget hår heller.Då är det ju inte speciellt krångligt för då är det bara att sätta ihop den. Men den kommer då att se ut såhär: http://2.bp.blogspot.com/-FLhSFNgbkbc/UOyL7afC3oI/AAAAAAAAAD0/UEIJXheLt5M/s1600/unrebornheadfront.jpg

Men vill man också måla den så finns det ett nybörjarkit som man kan köpa. De kostar väl strax över 1000:- och då får man med allt man behöver för att göra sina reborn. Plus frakt och tull. http://www.bbreborndollsupplies.com/page/17480196

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Imasy
0

Ah, får googla runt få se om jag hittar nåt :)

Swadika
0

Skulle också hålla ögonen öppna på tradera och blocket. Finns folk som säljer sina dockor där ganska billigt, typ väldigt gamla dockor eller folk som precis börjar måla så kan dockorna gå för under 1000 och ibland till och med under 500. De är kanske inte alltid jättefina men om inte det är ett krav så skulle jag kolla runt där :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Hallons]
3

Jag skulle verkligen inte låta min treåriga dotter få en reborn. Tyvärr. reborns är inte så tåliga och de tål inte att man leker med de. Köp en finare docka i en leksaks affär. Alla dockor i leksaks affärer är inte fula. Men snälla, köp inte en reborn till din dotter. De är inga leksaker

cornelianova
0

rekommenderar en berenguer eller ashtondrake/Bradford. dem är realistiska och inte jätte dyra. Jag håller samt med #9. reborns är konstverk och väldigt ömtåliga. De blir snabbt dyra och en treåring kanske inte tänker på att dem är konstverk. Jag hade kört på en berenguer. Dem är extremt realistiska, med löäder och full vinyl kropp, samt är dem mindre så en treåring hade inte haft några problem med att hålla. De är lätta att reborna om du/ni vill göra det iframtiden. En berenguer ligger på runt 400-500kr 

Länk till Berenguer: http://www.berenguerdolls.net/

Länk till Ashton Drake: http://www.ashtondrake.com/

Länk till Bradford Dockor: http://www.bradford.se/index.php/cat/c5_Samlardockor--Konstdockor.html/XTCsid/df67824a049b38ef6ff4251395313925

Alla dessa är dyra, men det är värt det :) Har en Ashton Drake docka och dem är 100 gånger mer ömtåliga än reborns. Jag har fått sy ihop min tusentals gånger men priset var värt det!

Det finns mindre Ashton drakes också som kanske skulle passa din dotter bättre!

Hoppas allt går bra!

Rebornlady
0

Jag har en Bradford som heter Charlie, den har inte någon mjuk kropp och den skulle fungera.

[Rumpstek]
0

#9 Men om man vill köpa en till sitt barn så tycker jag man ska göra det. Går dockan sönder så gör den det, inga större problem.

[Hallons]
0

#12 nu snackar vi om fina dockor som kostar mellan 3000kr-7000kr. Jag tycker inte att det är dockor man ger till barn. reborns är inte leksaker. 

Swadika
0

#13 den diskussionen behöver vi inte ta här nu. Om TS vill köpa en reborn till sin dotter så får hon göra det. Vill du ta den diskussionen så starta gärna en egen tråd om det :)

//Admin

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Fia81
4

Reborn är dyra samlingsdockor handgjorda av konstnärer… min 6 åriga dotter har en jätte fin docka köpt på en leksaksaffär… Hon är för ung för denna hobby enligt mig… Men visst det finns billiga mindre arbetade dockor, men är dom barnsäkra? Dessa dockor kan innehålla både glas, platspärlor mm…

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

[Rumpstek]
0

#13 Förr så hade barn porslinsdockor och lekte med, ser ingen större skillnad. Det är dockor, och kan vara leksaker.

Swadika
1

#16 Som sagt, det räcker med den diskussionen nu :) Den hör inte med trådstarten att göra :)

//Admin

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Rumpstek]
0

#17 Det har väl visst med trådstarten att göra. Personen funderar på att köpa en docka till sitt barn. Jag hade kunnat göra det till mitt barn, om intresse fanns. Går den sönder så gör den det, det är bara en docka.

Fia81
0

Känns som om du bara vill provosera… Så jag håller med Swadika vi lägger ner denna diskussion :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

[Rumpstek]
0

#19 för att jag skulle kunna köpacen sådan docka till mitt barn?

[Hallons]
1

Nu räcker det med tjaffs. Admin har rätt ;)

Swadika
1

Rumpstek: Om det är något du vill tillföra till mig så ta det genom PM så ska jag förklara hur jag tänker. Du har sagt ditt till TS. 

//Admin

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Imasy
2

Man kanske lekte med porslinsdockor förr i tiden.

När jag var liten använde man inga bilstolar eller ens bälte om man inte ville heller. Du kan ju tänka dig konsekvensen vid en frontalkollision.

Bara för att man gjorde något förr i tiden betyder det inte att det är bra.

Om en docka, som nu reborns tydligen inte gör, inte klarar av de kraven som ställs för lek, kan den ju då istället bli en livsfarlig leksak och därmed inget jag vill ge till mitt barn, som gärna stoppar spännande saker i munnen.

Därför anser jag inte att det är relevant vad man gjorde förr i tiden, för förr i tiden gjorde man massor av saker som vi aldrig skulle göra idag.

[Rumpstek]
0

#23 Vi fick inte diskutera ämnet.

Men jag skulle kunnat ge mitt barn en reborn eller en porslinsdocka.

Imasy
1

Om en reborn inte står pall för barnlek tycker jag det i högsta grad är relevant, om det är så att det kan vara en livsfarlig leksak om den används av små barn, oavsett vad man lekte med förr i tiden.

[Rumpstek]
0

#25 Det var inte jag som sa att vi inte fick diskutera ämnet.

Mitt barn är några år äldre, och skulle klara av att leka med en sådan docka. Så jag skulle kunna ge mitt barn en sådan, eller en porslinsdocka. Hen skulle tycka om det.

Imasy
1

Jo, men om ditt barn är äldre än mitt så hamnar det väl ändå i en annan dager, för då har troligen ditt barn mer vett än en treåring och förstår innebörden av att man måste vara försiktig på ett helt annat sätt än mitt barn.

Ditt barn kanske heller inte stoppar diverse fynd i munnen, oavsett vad det är?

Silvana B
0

Förlåt att jag lägger mig i det här. En tanke bara. Kan man inte låta var och en göra som den känner för? Tråkigt med sån här stämning som detta skapar. Javisst jag kan låta bli att läsa, men alla vi här inne gillar ju reborns. Eftersom det påpekas att det inte är lämpligt att ge en reborn docka till ett litet barn så tror jag att alla föräldrar vill deras bästa och vet vad de klarar av. Jag vill inte på något vis skina här, men jag tillverkar reborns och ofta deras kläder också. Mitt 3-åriga barnbarn har haft reborn docka i över 1 år. Hon är så försiktig med den och kallar den bebis. Den blir körd i dockvagn och hon verkligen älskar den. Jag skulle inte köpt en reborn till henne för över 3000:- men om man har ekonomi till det så måste ju var och en själv få avgöra detta.

Hoppas ni förstår och tänker på att alla här är dockälskare.

[Rumpstek]
0

#27 Mitt barn har aldrig gjort det, och jag hade lätt kunnat ge hen en sådan docka vid tre års ålder med. Hen är försiktig med sina leksaker och har alltid varit.

Imasy
1

Nej alla barn är väl olika, men jag vill att sakerna de ska leka med ska vara säkra och tålas att tappas i golvet. Jag känner att man kan inte lägga det ansvaret på ett litet barn att förvalta en sådan dyr och skör grej, oavsett om barnet är försiktig med sakerna eller ej 🙂

Jag trodde en reborn var mer plastig och tålig än vad den nu verkar vara, och därmed inget jag kommer att köpa idagsläget.