Vad är en reborn?
Hej! Jag har några frågor. Vad är en reborn? Varför har man en sådan? Vad gör man med den? Vet inte vilken kategori så rätta mig om jag har fel!
Satsa allt du har
www.jennipherengstrand.weebly.se
Jag gissar att vissa människor känner ett starkt behov av att sköta om, något. :)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Läste länken (#2-#3.) Den var teknikalisk! Själv är jag inte så intresserad av det teknikaliska (hur de tillverkas, pris osv), utan mer de psykologiska orsakerna till detta fenomen. (Därav min "höftande" gissning i #1.) Nu hafsade jag mig igenom länkens kommentarer. Så det är möjligt att jag missade ett eventuellt svar på TS fråga: Varför har man en sådan?
Mitt enkla svar på frågan är….. Alla har olika behov av en hobby. När det gäller reborn babys finns det dom som samlar för att det just är dockor som är unika. Ingen är den andra lik. En del för att fotografera och andra för att pyssla med. På dement boende används också dessa för att skapa ett lugn hos patienterna. Ja det finns hur många anledningar som helst. Dessa dockor/babysar är ju otroligt söta att bara titta på.
Att sedan kunna skapa en baby som ser naturlig ut från ett naket dock kit är fantastiskt och är en stor konst.
Hoppas jag har bidragit till ditt svar på frågan som ju är av min personliga åsikt. Det finns säkert fler.
Det är samlardockor/konstdockor handmålade av olika artister. Varje docka är mycket tidskrävande att göra och många människor världen över samlar på dom. En mycket rolig hobby :)
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
När det kommer till frågan varför Reborn? Så är det nog väldigt olika… Jag är en "vanlig" småbarns mamma med man, villa hund… Jag har en mindre samling olika dockor som jag har som prydnad. Men visst vi har förlorat ett barn tidigare så kanske min hobby handlar om en saknad? Jag vet inte :) Det är i alla fall en mycket rolig hobby där det finns så många olika dockor och artister att välja bland. Jag byter ofta ut min samling och köper och säljer :)
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
Som Fia81 säger så är det väldigt olika varför man väljer att ha reborns. :) Jag är 23 år och har varit intresserad av reborns i flera års tid, började dock samla först i augusti i år. Jag har tre stycken och en fjärde påväg. Endast en av mina dockor är köpt hos en riktig rebornartist, resten har jag målat och satt ihop själv utifrån olika dock-kit jag har köpt.
Jag har varit mer eller mindre intresserad av dockor, bebisar, babykläder, med mera ända sedan jag var liten. Genom att samla på reborns får jag utlopp för detta då jag till exempel tycker att det är underbart roligt att få köpa fina kläder till dem och klä upp dem, ta kort på dem med mera. Men också att bara hålla i dem är mysigt också. :) Jag får också chans att ge utlopp för min barnlängtan som jag har, jag må vara ung men ända sedan tonåren har jag drömt om barn haha. 🙂Tyvärr har jag upptäckt att jag har en sjukdom där chanserna är rätt små att jag ska kunna få barn, vilket känns väldigt tungt. Mina reborns känns därför även som en slags "tröst", det kanske låter lite märkligt med tanke på att de är dockor, men det känns lite som terapi att få pyssla med dem för mig. Jag mår bra av det och blir glad. :) Även om sorgen dock finns kvar, de kan ju inte ersätta ett riktigt barn.
Utöver detta så tycker jag även om hela processen med att göra dockorna. Jag köper dock-kit som jag nämnt ovan och sedan målar och sätter fast hår. Jag älskar att pyssla med detta, jag är en kreativt lagd person och tycker om det mesta i skapandets väg, men denna dock-konst är nog det jag fallit mest för. :)
Tack för era generösa svar! :) Nessie1990: Det var tråkigt med den där sjukdomen. För mig låter det mer förståeligt än märkligt. Fia81: Beklagar förlusten. Det är kul med en hobby som innehåller variation. Silvana B: Jag har sett att man "någonstans" har testat robotsälar på äldreboende. (Mjuk och klappvänlig päls + rörelse + ljud.)