Annons:
Etikettreborns
Läst 1539 ggr
swechristina
8/2/18, 11:29 AM

Vilken klädstorlek till vilken docka??

Hej  Tänkte köpa min första reborn nu till hösten. Samtidigt ska jag beställa kläder och det är nu min förvirring börjar.  Jag vill ju gärna ha en bra storlek på min reborn så att det inte blir svårt att hitta kläder. Så min fråga är:

Vilken klädstorlek har: 

10 inch dockan?
18 inch dockan?
19 inch dockan?
22 inch dockan?
27 inch dockan?
28 inch dockan?
Toddler?

Eller ska jag bara gå på dockans längd? 
Tack på förhand!

Annons:
Swadika
8/2/18, 1:10 PM
#1

Det beror lite på längd men också hur mycket kroppen är fylld. Alltså hur rund dockan är skulle man kunna säga. Jag har t.ex. två dockor som är exakt lika långa, 52 cm men den ena kan knappt ha storlek 50 för det är för stort och den andra får knappt plats i storlek 56 🙂 Det beror på vilken kropp som används så det är lättast att köpa kläder när man fått hem dockan och vet. Sen beror det också på vad du tycker om, det går att pressa på storlek 50 på mina dockor som skulle kunna ha storlek 62 men jag tycker inte det ser bra ut utan har hellre en storlek större än för små kläder.

Men jag ska försöka svara på ett ungefär, mycket utifrån min egen samling. Sen är även storlekarna olika stora beroende på vilken butik.

10" (inches) ~25 cm så där måste nog kläder specialbeställas eller leta efter dockkläder. 
18" ~45 cm, storlek 44
Dessa storlekar finns i stort sett alla butiker med barnkläder, mindre storlekar än 50 finns inte överallt.
19"-20" ~48-50 cm, storlek 50
22"  ~55 cm, storlek 50/56 ev 62
27" ~68 cm, storlek 68/74 ev 80
28" ~71 cm, storlek 80/86 ev skulle storlek 74 också passa. 

Hoppas det är till någon hjälp 😃

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Upp till toppen
Annons: