Annons:
Etikettreborns-ifokus
Läst 3936 ggr
Silvana B
1/2/16, 10:48 AM

Varning

God fortsättning alla.

Jag vill höja ett varningens finger. Som de flesta av oss vet förekommer piratkopier av reborndockor och rebornkit de flesta kommer från Kina. Jag har fått ett meddelande om att Linda Murrays Krista och Bonnie skulptur, Debbie Graffs Chloe och Rio skulptur, Elisa Marxs Coco-Malu är en del av alla dessa kopior. KÖP inte dessa. Om det är billigt så är det oftast kopior. Man kan köpa billiga kit från Bountiful Baby så gynna inte alla skrupellösa människor som stjäl från Skulptörer som lägger ner otroligt arbete för att få fram söta bebisar. De flesta kopiorna kan man köpa på E-Bay. Ledningen på E-Bay kommer att med hjälp av orginalskulptörerna att försöka hitta säljarna och hindra försäljningen.

Annons:
änglahår
1/2/16, 11:05 AM
#1

👍Alltid bra att detta kommer upp, jag har oxå fått veta om piratkopiorna,precis

som du, det är så tråkigt och bra att nu Ebay tar sitt ansvar,"förhoppningsvis"

  Vi önskar  Alla här ett Gott nytt År!

Vi är de forna erika50:)

Jag har fått mail och på min hemsida om önskning, kom tillbaka😃😉

cornelianova
1/2/16, 11:20 AM
#2

Arianna av Reva Schick
Victoria av Sheila Michael
Daxton Riley av Sandy Faber
Tatum Noel av Sandy Faber
Marley Marie av Sandy Faber
Stella av Melody Hess
Niah/Noah av Andrea Arcello
Fridolin av Karola Wegerich

Detta är också bebisar som kina har olagligt kopierat…

Fruktansvärt…

Sweet Tooth Nursery

Reborn doll nursery in Sweden

Medarbetare på reborns.ifokus

änglahår
1/2/16, 12:50 PM
#3

 vet någon om det finns förfalskade numrerade edition papper som följer dockorna?

[GråHäxa]
1/2/16, 2:03 PM
#4

Jättebra med såna här varningar! 👍 Hur har dom gjort med signaturen i nacken? Är den förfalskad eller har dom försökt ta bort den? 

Vad roligt att ni är tillbaka änglahår 🙂

rebornmom
1/2/16, 3:24 PM
#5

Dom tar bort signaturen i nacken som jag förstått det.

~ Hannah-Anastasia ~

Min youtube Reborn Blogg Sajtvärd på Reborns iFokus

[GråHäxa]
1/2/16, 3:39 PM
#6

#5 Okej, det kan ju vara en bra grej att hålla koll på då. 

Är det någon som vet hur det ligger till med s.k  lillian trigg kit? Jag handlar bara från säkra källor nu mera, men jag har ett kit som jag köpte precis när jag började med detta som jag funderat mycket på.

Har läst en heldel om lillian trigg kit på doll-fan och det hela låter ganska suspekt tycker jag.

Kan passa på att varna för silikon dockor från Babyclon också. De har visat sig kopiera och gjuta av från andra dockor

http://www.doll-fan.com/viewtopic.php?f=6&t=359815&start=0

Annons:
Carerik
1/3/16, 12:33 AM
#7

Jättebra med en sån här varning! Det finns massor av kopior på ex Ebay, "Fridolin finns det massor av och de är rebornade av ngn som ej bryr sig om att dockan är fejk. Många kommer från Ryssland har jag sett. De " artisterna" måste man se till att undvika och ej köpa någon som helst docka av. Det finns tyvärr dockor med signatur i nacken och förfalskade papper, det ligger mkt pengar i förfalskningar av alla slag. Känns saker orimliga, både pris och utseende så är de säkert det. Det känns säkrare att köpa av någon artist som man känner till.

Silvana B
1/3/16, 1:59 PM
#8

De dockorna jag såg på Babyclone när jag var där i sommar var inte några kopior.

[GråHäxa]
1/3/16, 2:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Det är möjligt att allt inte är kopior, jag vet inte hur alltihopa ligger till. Men om man läser tråden på doll-fan så finns de rätt mycket bevis. Elisa Marx och Natalie Blick skall blandanat fått lemmar stulna.

Carerik
1/3/16, 3:30 PM
#10

Vad säger man? Såg på Doll-fan att BC gjorde "egna"ögon men deras annons var tagen från en annan som bara säljer ögon ……

Carerik
1/3/16, 3:31 PM
#11

FuseFX, heter ögon tillverkaren.

[GråHäxa]
1/3/16, 4:20 PM
#12

Ja dom tycks köra många oseriösa metoder, himla tråkigt både för skulptörerna, artisterna och för de som köpt av dom utan att veta. Babyclon har väl också vunnit pris på R.O.S.E Doll Show.. 

Här är ytterligare ett fall där det verkar ha skulpterat fast vinyl armar på en silikon docka. 3.e inlägget i tråden i länken

http://www.doll-fan.com/viewtopic.php?f=6&t=359815&start=200

cornelianova
1/4/16, 11:24 AM
#13

Jag har sett många kit med stämpel i nacken… Certifikat följer oftast inte med…

Sweet Tooth Nursery

Reborn doll nursery in Sweden

Medarbetare på reborns.ifokus

Annons:
änglahår
1/4/16, 3:56 PM
#14

 Det är så tråkigt med detta, svårare att köpa äkta kit, jag har köpt ifrån Bountiful baby de sista därifrån var inte bra i vinyl, trots märkning i nacken, tror de var kopior odyl.  inte som de tidigare kit jag köpt, inte bra , dåliga på att komunisera

när man klagar.

Carerik
1/5/16, 2:40 AM
#15

Vi har ju varit ganska förskonade här på sidan men tror att OM ngn visar upp sin uppenbara Kina kopia här så måste vi tala om att vi ej är intresserade av det. Det är faktiskt olagligt både att köpa och sälja kopior här i landet! Har man inte råd med en "riktig" reborn får man väl spara. Jag tror att vi kommer att få se massor av kopior i framtiden. Kineserna blir bättre på att se vad som säljs här i västvärlden och det blir nog inte lika uppenbart vad som är kopior. Ska bli intressant att följa vad som sker med ex Babyclon…..

Silvana B
1/5/16, 10:27 AM
#16

Babyclone kommer ut med ett par nya dockor i år. Jag har följt deras skulpturer. Ingen av dessa är kopior i alla fall.

[GråHäxa]
1/5/16, 11:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#17

Det är inte klokt det här. Handlar man från Ebay är man ju försiktig och kollar väldigt noga för att undvika kopior, men man trodde ju inte att man behövde vara lika försiktig när man handlar från kända företag. Har man handlat något från Babyclon i god tro så är det ju inget man kan göra något åt men nu när man vet detta så bör man ju inte stötta deras verksamhet tycker jag. 

Det som Babyclon håller på med är väldigt mer avancerat än vad kopiorna som görs i Kina är. Det verkar ju klippa och klistra lite från alla möjliga kit. 

Tydligen så har en del som handlat av dem lyckats få tillbaka sina pengar genom PayPal. Dock så nekar Babyclon fortfarande, och ägnar sig istället åt personangrep på sina kunder (vilket jag tycker säger en heldel) 

Ang att dom numera visar WIP bilder när de skulpterar så finns det en heldel frågetecken där med. Här kan man läsa mer om det

http://rtirnursery.weebly.com/lets-talk-about-the-dos--donts-of-reborning/shame-on-babyclon-see-the-evidence-and-judge-for-yourself-pictures-dont-lie

För att sammanfatta det som står i länken lite.

Den första bilden; Till vänster har vi Aisha av Marissa May och den i lera till höger påstår Babyclon att det är deras WIP.

Om ni tar en titt på den sista bilden så kan man till och med ana vinylen som döljer sig under monsterleran i örat.

[GråHäxa]
1/5/16, 12:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Där jag ringat in med rött kan man ana vinylen under leran. 

Det jag har ringat in med grönt ser ut att vara luftbubblor. Luftbubblor skall inte finnas på skulpturer i lera. Det uppstår när man gjuter saker.

änglahår
1/5/16, 2:33 PM
#19

Forumet här är bra, jag har nu sagt till min dotter särskilt vid köp av de dyra silikon dockorna, måste man se upp! Hon är ute och letar silikondocka med leder etc,

nu är vi mycket observanta på det som finns på Ebay men även på privata sidorna

Artisterna har.

[vanilj_semla]
2/5/16, 8:03 PM
#20
Annons:
[vanilj_semla]
2/5/16, 8:03 PM
#21

oj råka skicka ett tomt inlägg, var inte meningen kollade bara runt. jag samlar inte ens på reborns..

Silvana B
2/6/16, 4:54 PM
#22

Jag undrar hur många som varit och sett när Christina och hennes team skulpterar i lera??? Jag har varit och tittat på alla skulpturer som fanns vid tillfället och även sett deras mycket avancerade modeller som används i filminspelningar osv. Många är ju avundsjuka på att dessa duktiga killar och tjejer kan tillverka både mjukare, finare och billigare dockor. Man ska nog inte alltid lita på vad andra skriver utan kolla upp själv. Det är inte så långt till Bilbao i Spanien och jag tror att alla som vill besöka får lov. Teamet som arbetar där är otroligt duktiga och noggranna. Jag kan verkligen rekommendera deras dockor och skulle aldrig känna mig lurad. Däremot att köpa dockor från Kina med den Silicon dessa använder kan vara farligt. Det finns ingen bestämmelse om vad som får finnas i materialet där som det finns inom Eu.

[lomille]
2/6/16, 5:37 PM
#23

 Bra inlägg Silvana, det finns många filmer på nätet att se ifrån deras fabrik hur de jobbar mm och you tube  även ifrån deras lerskulpturer som blir till babysar mm.

Vi hoppas någon gång kunna resa och se hur de arbetar.

Vi har länge tittat på deras silikontillverkning och när vi såg att Habana var till salu här på forumet var det ingen tvekan att köpa henne, det bästa vi någonsin sätt. inga bilder gör henne rättvis så mycket finare i verkligheten, fantastisk silicon, hur de arbetat med den till den lilla kroppen mm.

Kopior idag, finns det många av även när du köper via kända återförsäljare både i vinyl och silicon och ifrån Kina köper inte vi.

Babyclon hoppas jag fortsätter utveckla tekniken runt dockorna och deras pris passar den som kan spara under ett tag inte svindyra och du får en väldigt fin docka till ett bra pris.

[GråHäxa]
2/6/16, 6:21 PM
#24

Det handlar ju dock inte bara om att folk är avundsjuka och skriver saker som inte stämmer. Det finns bildbevis. 

Jag menar absolut inte att vara anklagande mot någon som har köpt från dem nu, så jag hoppas inte att det här tas på fel sätt. Alla har givetvis rätt att bilda sin egen uppfattning utifrån informationen de tagit del utav. 

Men hur kan bilderna förklaras? Det känns ju inte så troligt att det är en slump och bara råkar vara lite lika.

[GråHäxa]
2/7/16, 1:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Verkligen ingen som kan förklara bildbevisen?

Ursäkta men jag har lite svårt för den här dubbelmoralen. Silvana du startade den här tråden för att varna folk att inte köpa kopior. Men sedan när det handlar om babyclon så blir det helt annat ljud i skällan. 

Har du ens läst grejerna jag länkat till? Har väldigt svårt att förstå hur man inte kan ifrågasätta detta om man faktiskt har tagit del av informationen. 

Att det handlar om avundsjuka köper jag inte för fem öre. Är du medveten om att  både  Elisa Marx, Sheila Micheal, Marissa May, Silvia Manning har bekräftat att de fått saker stulna? R.O.S.E Dollshow är informerade. Youtubearen "life with krystal" och Marita Winters är också övertygade om detta om du läser det jag har länkat till. Är alla dom här personerna bara avundsjuka då menar du? 

Babyclon har alldeles säkert gjort riktiga skulpturer från grunden med. Fuskandet handlar förmodligen om att tjäna snabba pengar. Att du har varit där och hälsat på dem motbevisar ju ingenting. Det vore väl mycket klantigt att sitta och förfalska skulpturer framför ögonen på besökare? Frågar man en tjuv om den är en tjuv så kommer personen inte säga ja.

Jag förstår att det suger om man har investerat pengar och handlat från babyclon. Men det som gäller för övriga världen måste ju även gälla för babyclon. Jag har själv förlorat pengar på kit som visat sig vara förfalskningar men det betyder ju inte att jag kan sätta mig och försvara den tillverkningen.

Babyclons Avatar bebis med Elisa Marx lemmar.

Fia81
2/7/16, 1:36 PM
#26

Ja det är mycket enklare att hålla ner priserna så, blir ju en fördel både tidsmässigt/ekonomiskt… Att dom blandar egna skulpturer och kopior är ganska tydligt på bilderna tycker jag. Det finns ett ganska passande ordspråk för detta "Mycket vill ha mer"

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

[lomille]
2/7/16, 2:46 PM
#27

En annan vinkling , dessa kopior på alla vanliga vinyl kit man köpt bla ifrån USA, England mfl.

Utan kvitton, som så ofta på de reborn dockor + sillicondockor vi köper ifrån kända Artister (Vi har bara fått kvitto på köp av Mariannes reborn dolls)

Hur ska man då kunna påverka, för en  del kit jag fått , skulle varit första utgåva har så ej varit, man kan inget göra utan ordentliga papper , kvitton och att det står copyright på kitten mm. Jag har aldrig fått ett kit med Copyright, ägande rätt någon gång, inte ens de via pre-order bara ett certifikat med nummer på , ibland har jag undrat om de verkligen varit äkta.

Många kända Konstnärer har också fått utstå kopiering av tavlor de målat

Kanske något man får leva med i denna konst- dockvärld.

Idag med några års erfarenheter ifrån samlandet och målande, börjar man känna en sorts negativ stämning, inget roligt längre,känns även på den stora marknaden USA,

England, Canada mfl anklagar varandra, bla Artister  om vem som först fått arbeta med pre-ordern den första utgåvan mm  och mycket annat. Avundsjuka skulle jag säga , världen är full av så många bra Artister idag, så konkurrensen är stor om köparen. och om de bästa kitten på marknaden.

Det kommer säkert fler mål som går till Domstol. Ingen rolig utveckling men kanske också ett tänk till de proffs som jobbar med att skapa nya kit hur man ska 

skydda sin "uppfinning" konstverk, så de i Kina Mfl inte kan göra kopior!

Annons:
Carerik
2/7/16, 5:11 PM
#28

Jag och många med mig kan nog förklara bildbeviset, - om vi har viljan……Klart att skulptörerna har upphovsrätt skyddat sina alster men de som gör kopior frågar inte om de får- de gör! I Sverige är det förbjudet att köpa och sälja kopior men så är det ej i alla länder. "Money talks" Tror att de som håller på och rebornar måste vara på sin vakt och göra sitt bästa för att undvika kopior i alla de former. Och ansluta sig till forum som: " Doll Artists Against Iiegal Doll Makers" jag tror att det är ett forum som vi köpare kommer att använda oss av mer i framtiden för att se vilka som anslutit sig och försöker göra det rätta. Vi köpare måste ju ta ansvar för våra köp oxå och rekommendationerna från kända artister är : köp ej från Babyclon förrän detta är utrett. Det som gör det svårt att få till ett domstols föreläggande är att olika länder är inblandade. Jag måste nog hålla med Gråhäxa när det gäller BC, för vad man kan se så är det inte frågan -Om de har "lånat" av andra artister utan hur mkt. Tror inte att kända artister är speciellt avundsjuka på någon som kan sälja lite billigare siliconisar utan de slåss för rätten till sitt eget arbete . Tycker alla här kan titta på filmerna som Gråhäxa lagt ut och även de som finns på D A A I D M, när man sett några har man inte något större tvivel på vad som är sant eller inte. Som sagt verkar något för bra för att vara sant är det nog oxå det…….

cornelianova
2/7/16, 10:03 PM
#29

Babyclon kopierar vissa bebisar, men den senaste tiden har anklagelserna gått över styr. Det senaste glada bebisen ser inte ett dugg ut som Harper av Andrea Arcello som alla säger att den är kopierad från. Däremot finns det bild-bevis att det har förekommit kopiering hos babyclon

Sweet Tooth Nursery

Reborn doll nursery in Sweden

Medarbetare på reborns.ifokus

Carerik
2/7/16, 11:02 PM
#30

Det får ej bli häxjakt men när det finns tydliga bevis på att BC har kopierat/ stulit andras arbete så spelar det inte någon roll om det gäller en eller hundra. Att använda sig av andras arbete utan tillåtelse eller goodwill gör nog att alla är på sin vakt och att anklagelsen om just detta kit ej stämmer, men de har ju själv valt att hamna i denna situation och det är ointressant om de kopierat detta. Tror som sagt att det är bäst att hålla sig undan BC tills alla anklagelser är utredda. Rekomenderar igen att ni själva läser vad som sägs och händer i denna fråga på "Doll Artiststs Against Illegal Doll Makers, eller gå själva med. På "DollFan" finns en massa inlägg men den är ej så nyanserad, men man kan läsa och se hur många som engagerat sig i detta.

[GråHäxa]
2/8/16, 5:30 PM
#31

Precis vad jag menar Carerik!

Visst skall dom inte anklagas för saker dom inte gjort, rätt skall vara rätt. MEN faktum kvarstå ändå och BC har kopierat flertal kit. Det handlar inte om att dom saknar förmåga att skulptera. Det handlar om att dra ner på produktionstiden för att kunna erbjuda dockor till ett lägre pris men med bibehållen timpenning. Ren girighet med andra ord.

Även om babyclon har gjort filmrekvisita, avancerade original skulpturer mm så har dom också stulit andra människors verk och tjänat pengar på detta. Det är helt oväsentligt om babyclon så har skulpterat statyer på månen, dom har fortfarande stulit från andra konstnärer. Alla som fortfarande väljer att handla från dem stoppar således pengar i fickan på en illegal verksamhet samtidigt som de spottar i ansiktet på alla de konstnärer som blivit bestulna.

Kan bara komma på två anledningar till varför man skulle vilja fortsätta att handla från dem.

1. Antingen har man inte orkat kolla upp all information och då är det dags att man gör det.

2. Man bryr sig inte och är således lika girig som babyclon själv.

[lomille]
2/8/16, 10:18 PM
#32

Obehagligt  !! Denna tråd ska jag då ej besöka mer.🤮

[GråHäxa]
2/8/16, 10:36 PM
#33

#32 Nu var ju detta inte en attack på er utan framförallt ett ifrågasättande utav babyclon. 

Sedan är det väl inget konstigt att uppmana folk att bojkotta babyclon? Att ni äger en docka därifrån gör ju varken från eller till just nu. Men man borde väl ändå inte fortsätta att handla ifrån dem efter det här?

Lena650
2/8/16, 11:03 PM
#34

Oj, vilken cirkus det blev här då. Min silikon Emma Valerie har jag inte sett någon kopia på ännu. Men hon har ju ett lite annorlunda utseende, ser lite gammal ut så hon kanske inte är så intressant. Men i mina ögon är hon söt, sedan får andra tycka vad dom vill.

Annons:
Silvana B
2/9/16, 12:04 PM
#35

BC var i kontakt med den artist som hon påstod att hon tagit kopia av. Skulptören dementerade att det skulle vara kopia då många detaljer fattades och en hel del detaljer fanns som inte fanns på i så fall orginalet. BC har inte blivit anmälda för kopiering , så bara genom att skriva och titta på påstådda kopior gör ingen till brottsling. När BC blir fällda för kopiering DÅ kan jag tro på detta. Tills dess är det elakt förtal. Detta är mitt sista inlägg och svar.

[GråHäxa]
2/9/16, 12:28 PM
#36

#35 Så du ser inga likheter i bilderna jag lagt upp här i tråden alls då? Sedan är det ju inte helt enkelt att driva igenom sådan här processer när det handlar om flera olika länder där olika lagar gäller. Inte minst så är det väldigt kostsamt. Varför tror du att de fortfarande kan kopiera kit i Kina tex?

Då kan man ju påstå att du ägnar dig åt elakt förtal av de som kopierar kit i Kina, eftersom att dom inte heller har blivit fällda. Jag säger INTE att jag tycker att det är elakt förtal nu, utan att med den logiken som du använder just nu vore det så. Ditt ursprungsinlägg i den här tråden är ju precis lika mycket elakt förtal i så fall.

Jag vet inte vilken artist det är som har varit i kontakt med BC men det finns fortfarande flera artister som står fast vid detta. Och jo man kan dra en heldel slutsatser utifrån den information som finns tillgänglig i form av bildbevis bland annat. 

Jag är väldigt nyfiken på hur du kan förbise bildbevisen faktiskt? Du som själv rebornar borde ju ha förståelse för dessa artister. Hur hade du tyckt det kändes om någon snodde åt sig äran för det som du har skapat? Och dessutom tjänade pengar på det som du lagt ner 100-tals timmar på att skapa?

Så man får varna för kopior som kommer från Kina det är okej. Men man får inte vara för kopior som kommer från Babyclon för då är man elak och håller på med förtal?  🥵

Men jaja ibland är det bekvämare att bara lägga locket på när man trasslat in sig för mycket….

Dubbelmoral så det skriker om det!

cornelianova
2/9/16, 3:20 PM
#37

håller med #36 till 100%

Sweet Tooth Nursery

Reborn doll nursery in Sweden

Medarbetare på reborns.ifokus

[GråHäxa]
2/10/16, 1:51 AM
#38

Tvivlar man ang detta så kan jag verkligen rekommendera gruppen på facebook som Carerik tipsa om Doll Artists Against Illegal Doll Makers.

Gick precis med där själv nu och det fullkomligt svämmar över av bevis där. Mycket bra sida överhuvudtaget om man vill hålla sig uppdaterad.

[Rosett]
2/14/16, 4:01 PM
#39
Upp till toppen
Annons: