Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1545 ggr
[Lizzier_83]
2015-10-14 09:55

Bara en tanke

Jag har ju följt inläggen på denna gruppen ett tag fast jag inte skriver så mycket. Älskar att se bilderna på de fina dockorna och väntar på att själv kunna köpa en någon gång. Det jag har tänkt lite på är om det inte är fler som ibland kan känna att trådarna ibland är lite ensidiga, att det ibland känns som att det bara är godkänt att skriva "åh så söt" som svar på allting. Jag har ju ingen egen och hör inte riktigt till gruppen så jag kanske inte kan uttala mig men jag saknar lite mer nyanserade diskussioner ibland. Det känns liksom som bara tråd efter tråd innehåller åh så söt, eller du är så duktig o.s.v fast alla omöjligt kan gilla samma saker hela tiden. Mer som att man skriver det på rutin. Men jag vet inte, kanske bara en dum tanke såhär en onsdagsmorgon :)

Annons:
Fia81
2015-10-14 10:41
#1

Jag tycker det är bra att vi har en varm och trevlig ton mot varandra här på reborns iFokus :) Jag kan tycka en docka/sak är fin/söt eller bra gjord även om jag inte själv vill ha den. Vi delar ett intresse och inspirerar varandra 🙂

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

[Lizzier_83]
2015-10-14 11:09
#2

Jo det är jättebra :) men jag tänker att även om man delar intresse, kan det inte vara roligt med lite varierad respons ibland. Eller lägger man mer ut bilderna just för att få så många "likes" som möjligt, lite som på facebook? Typ man lägger ut en bild, vet att alla skriver samma sak som de gör på alla bilder oavsett vem som lägger ut eller hur bilden ser ut, men det är hur många "åh vad söt" som räknas?

[erika50]
2015-10-14 11:44
#3

 Hur skulle du vilja att diskussionerna skulle se ut, med mera kritik, eller?

Precis som Fia 81 svarade har det nästan alltid varit en trevlig ton på den här sidan oavsett om man bara ger"  likes" om dockorna, många är oxå unga på den här sidan

och alla dockorna är faktiskt väldigt söta,  även om man personligen inte tycker om kittet dockan är gjord av, eller inte har samma tycke om Artisten, det är inget som man behöver kritisera köparen för, smaken är ju som" baken" delad.

Vill man ta en diskussion kan man ju Pm varandra och inte öppet på forumet.

[GråHäxa]
2015-10-14 11:47
#4

Du är hjärtligt välkommen att delta i diskussionerna själv och skriva vad du tycker 🙂 Det finns trådar som innehåller mer diskussioner med om du kollar runt lite.

[Cookies1994]
2015-10-14 11:48
#5

Ja vi har en trevlig ton på forumet, det finns andra diskussionsforum om man vill ha mer utbredda diskussioner, just denna sajt handlar enbart om reborns och då vill man hålla sig till ämnet  även om man ibland går off topic för lite andra diskussioner. Du är välkommen att starta en sån tråd eller kommentera annorlunda så länge du följer sajtens regler och är schyst, och jag som vart med i detta forumet just ett bra tag nu kan säga att det absolut finns varierad respons men vad ska man mer säga om en bild än att den är söt? det är ju just det man känner som man skriver ofta… 

Folk som lägger ut bilder på det här forumet har reborns som intresse eller är nyfikna, lägger man upp bilder på sina reborns det är väl som att visa upp konst man vill visa upp vad man har fått självklart är många stolta och hela denna sajt går ju ut på reborns då passar det väl jättebra att visa upp sina denna sajt vore ganska tråkig helt utan bilder? så många bidrar med bilder på sina reborns.

[Lizzier_83]
2015-10-14 11:53
#6

#3 Oj förlåt om jag missuppfattat, jag trodde det fanns fler nyanser i en diskussion än bara ris eller ros men det kanske inte gäller här. Nej, alla dockor är absolut inte söta, det beror helt på ens egen personliga smak. Om du läser på andra sidor på iFokus kan du se en skillnad, folk delar intresse men det finns inget krav på att de måste dela samma smak. "Just den var inte riktigt i min smak, jag gillar ögonen men hade nog gjort sminkningen si eller så istället men kläderna är fina, vart är de köpta". Alltså nyanser, feedback, äkta åsikter. Men enligt dig hör alltså inte diskussioner hemma på reborns oavsett, utan det är korta "åh vad söt" som gäller. Då vet jag.

Annons:
[Lizzier_83]
2015-10-14 11:57
#7

#5 Men jag tänkte just så, om jag nu själv hade köpt eller rebornat en docka så hade jag gärna velat ha även kritik, för det kan ges i trevlig ton, för att veta vad jag kunde göra bättre och framförallt få en känsla av att folk verkligen har sett vad jag köpt/gjort och skriver vad de verkligen tycker. Det hade inte kännts så roligt att bara få standardsvaren "åh vad söt" som det alltid svaras i alla trådar för då känns det inte som någon har sett just min bild. Men det var som sagt bara en knäpp tanke. Kanske rebornfolk är så vana att försvara sin hobby att de är lite känsligare för kritik än folk med andra hobbies.

[GråHäxa]
2015-10-14 12:11
#8

Som sagt det är bara att skriva vad du själv tycker. Men kan tycka att det är lite märkligt att komma in på ett forum och säga åt folk vad de skall skriva och inte skriva. Vi som är här trivs uppenbarligen på sidan så jag förstår inte riktigt vart du vill komma? Det är bara att lägga till det du tycker saknas i trådarna, utan att vara otrevlig.

[Cookies1994]
2015-10-14 12:12
#9

#6 Erika50 sa sin personliga åsikt att hon tycker så, du får tycka som du vill. Men om någon köpt en docka som dem gillar och vill visa upp, vad tjänar du på att kommentera vad som inte ser bra ut med den? men sen åter igen så länge du inte sårar någon får du kommentera mer än bara "Söt" självklart..

#7 Tänk om folk inte har någon kritik att ge då? dem kanske helt enkelt tycker dockan är söt och inget annat? om du får din första reborndocka som du lagt ner flera tusen på och första kommentaren var om hur dåligt målad den såg ut var hade du nog inte blivit så glad eller? Sen så finns det absolut mer respons än bara "åh vad söt" finns även folk som lagt upp trådar med bilder och ber om kritik på vad som skulle kunna bättras osv, Jag tror dem flesta med hobbys försvarar det och speciellt en sån här trevlig sajt som denna vill man gärna ha en varm ton i handlar inte om att vara känslig, Nu när du inte får medhåll börjar du låta lite kort i tonen.

[Lizzier_83]
2015-10-14 12:15
#10

Som sagt verkar rebornfolk vara lite känsligare än folk med andra intressen, dels har jag inte i ett enda inlägg skrivit att folk SKA skriva på ett visst sätt, bara ställt frågan och dels gör du ett bra jobb med att verkligen ytterligare förmedla vi och du känslan. Ber om ursäkt att jag störde "den trevliga stämningen" lovar att inte besöka sidan fler gånger.

[Cookies1994]
2015-10-14 12:17
#11

#10 Såna kommentarer du lägger kan faktiskt vara sårande, som att du påstår att "rebornfolk" är känsligare än dem med andra intressen.

Ingen här har sagt att du ska försvinna från sidan…

[erika50]
2015-10-14 13:21
#12

Tråkigt att du missförstår mitt inlägg Lizzier_83  och tack Cookies för dina inlägg.

Jag kan då intyga att de som samlar på reborns  är inte känsligare än andra samlare, bara mycket starkare, då de ofta får gå i försvar  för sin hobby!

Jag har träffat många samlare den sista tiden, välutbildade och med många andra intressen, men med en mycket god förmåga till Empatisk känsla för andra

och väldigt stolta över sina samlingar, vuxen-ögongodis!

Stanna gärna kvar skriv egna trådar med inlägg, men håll dig till de regler som finns på vår sida.

Du  kommer säkert att tillföra sidan bra saker, man ska inte vara rädd för något nytt, och som du säger,kan ge andra nyanser i vårt språk.🙂

[erika50]
2015-10-14 13:25
#13

 Håller också helt med #8 Grå Häxa håller med helt och hållet , missade 

ditt inlägg, bra skrivit!

Annons:
Tjeja
2015-10-14 16:32
#14

#0 Jag är som dig, d vs att jag inte har någon egen reborndocka, än i alla fall!  😉

Men jag kommenterar här ganska ofta tycker jag och jag svarar definitivt inte bara "söt" på allt utan ger konstruktiv kritik och tycker mig se att andra gör det också.

Hur mycket har du läst runt här i trådarna undrar jag? För detta med att alla säger "ooh så söt" måste vara någon eller några bildtrådar du tittat på bara där det lätt blir att bara dem som tycker så lämnar kommentarer. Medans det i andra trådar kan förekomma t o m mindre trevliga diskussioner här ibland tyvärr.

Samtidigt kan jag tycka att det beror ju på vilka andra sidor man tittar på om man tycker att allt som sägs här är lika positiva åh vad söt och inget annat. För jämför man med t e x politik i fokus går ju vågorna där höga med känslor och emellanåt rena påhopp ibland bemöts bra och ibland mindre bra osv. En sådan jämförelse blir ju direkt orättvis då kan jag tycka eftersom politik är ett ämne som är väldigt brett och handlar om olika typer av engagemang och åsikter där långt ifrån alla är positiva.

Men på en intresse sida som denna är ju majoriteten engagerade i sidan för att dem gillar samma sak och diskussionerna blir sällan "för eller emot" något, och det är klart att det kan kanske kännas onyanserat då ibland.

Men faktum är att olika saker man gillar på olika sätt också diskuteras här, men blir kanske mer som att "jag gillar 1, och 2 och ännu mer 3 men kanske mindre Z" Svaren blir då gärna att "jag håller med om 1 och 3 dom är jättefina och jag gillar också 8". Istället för att säga att "jag gillar inte" eller jag håller inte med jag tycker 2 är fult" osv.

Själv vill jag gärna ge konstruktiv kritik och ibland säger jag även vad jag inte gillar, vilket jag tror att få av "stammisarna" här har missat att jag inte gillar "pälsmössor" till exempel. 😉 

Man kan säga rätt mycket om vad man föredrar utan att behöva säga något negativt alls till någon. Gillar man inte håret på en docka kanske man ändå gillar ögonen massor. Då säger man att man gillar ögonen och varför man gör det. Att man själv sedan inte gillar håret är ju en smak sak, men jag behöver ju inte tala om för en annan som stolt visar upp sin skatt att jag tycker inte gillar håret på den dockan för det är ju ändå inte jag som ska ha den. Så jag lämnar kommentarer på det jag gillar istället. Eller låter bli att kommentera alldeles om jag inte har något positivt att säga.

Så för att sammanfatta, många här ger olika kommentarer, men bara för att man inte säger när man ogillar något är inte kommentarerna onyanserade. Men är det gäller bildtrådar är det lätt att det bra blir enkla kommentarer och det kan ibland se ganska enformigt ut.

Titta här, nu har du en tråd där absolut inte alla bara är ja-sägare utan du får gott om nyanserade svar.

Diskussioner blir som sagt något annat än bara snabba kommentarer till en bild.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

zakkris
2015-10-14 17:19
#15

Jag kan känna lite som så här med, vi som håller på med denna hobbyn är väldigt få och faktiskt tyvärr väldigt lätt utsatta av att andra inte förstår oss och man kanske tycker det är konstigt osv. Då kan jag känna det är härligt med denna sidan, för man känner sig lite som en familj.
Innan jag hittade denna sidan var jag rädd för att berätta för någon annan än min  mamma att jag gillade dessa dockor, ändå har jag gillat dem i ca 10 år nu (högstadiet) men de var först när jag hittade denna sidan jag fick modet att köpa en egen och sen börja måla.

Så jag tackar alla här för att jag fick chansen att komma med i denna omkrets.
Nu är jag den som säkert minst kommenterar på denna sidan, men de har mer med att jag inte vet vad jag ska skriva, då jag brukar vilja ha nått meningsfullt att säga.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

[Cookies1994]
2015-10-14 17:25
#16

#15 Fint att du berätta, håller med dig vi som samlar på reborns är väldigt utsatta redan finns så många om man kollar runt som har ett agg mot dem som samlar på reborns så jag personligen kan vara lite känslig men det finns bra förklaringar till varför jag blivit sån jag har fler än en gång fått påhopp bara för att jag som vuxen tycker om samlardockor.

zakkris
2015-10-14 18:08
#17

#16 Ja men precis, vi blir lite i "skymundan" vi är vuxna människor (många av oss) som dels håller på och samlar dockor men som dessutom har ett syfte att vara så verklighetstrogna som möjligt.

Jag är som de flesta här redan skrivit, man kommenterar de man gillar istället för att ta de man inte gillar, om man ska jämföra med att samla på lego eller transformers, där ser alla samlarprylar lika ut, målande, man kan alltid göra om sudda ut eller börja på nytt. Men med denna hobbyn blir allt mer "allvarligt" då det är så mkt mer pengar inblandade. Samma med hästar, ingen går ju fram till en tjej/kille med en häst och säger, " jag gillar inte din hästs färg" samma där de är bara så att man inte gör de.

Så jag kommer alltid försvara mina hobby-delare för jag vet hur mkt tid, pengar, svett och tårar som de går igenom hela tiden.

Men jag välkomnar ideer ändå :) Så har du ideer så bring it on, du kanske får massor med dig :)

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Carerik
2015-10-16 01:50
#18

Ohhh, here we goes again…..

Upp till toppen
Annons: