Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1986 ggr
Vaargen
2/13/15, 8:04 PM

Vad för kamera använder ni?

Sett mycket fina foton här på reborns.ifokus så jag är lite nyfiken. Vad för kamera använder ni?

Annons:
Carerik
2/13/15, 8:38 PM
#1

Använder bara i-paden, har en stor låda med olika kameror som aldrig används, fotade mkt på systemkamerornas tid( ej digitala) men det är enklast att bara använda plattan. Har faktiskt tänkt på att damma av det jag har och se vad som skulle vara kul att använda.

loolan
2/13/15, 8:45 PM
#2

Jag använder en systemkamera från  Lumix…

[sussi58]
2/13/15, 9:31 PM
#3

En Nikon D3000 med lite olika objektiv.

rebornmom
2/14/15, 7:47 AM
#4

Tar antingen med min iPhone 5s eller Canon EOS 450d . :)

~ Hannah-Anastasia ~

Min youtube Reborn Blogg Sajtvärd på Reborns iFokus

[erika50]
2/14/15, 10:27 AM
#5

Oftast med Olympus E-420 11 megapixler systemkamera, eller mobil bilder.

Fast bäst blir det med kameran.

Lena650
2/15/15, 9:41 AM
#6

Jag använder en Nikon Coolpix. Tycker den tar väldigt bra bilder.

Annons:
Vaargen
2/15/15, 12:16 PM
#7

#6 Jag har också en nikon coolpix vilken sort är det finns fler som heter så har jag för mig :)

Inkanyezi
2/20/15, 2:24 PM
#8

#7 Du har lagt en tråd på Foto iFokus också om kamera, men jag väljer att svara här, eftersom det kanske är mer relevant. Bra bilder har väldigt lite med kameran att göra, och mycket mer med hur man använder den och hur man hanterar ljus och andra faktorer kring motivet. Det blir alltså inte bättre bilder för att man har en systemkamera, om man inte också har pejl på hur kameran ska användas. Om man vet hur man kan göra, kan man ta bra bilder också med kompaktkamera. 

Om du har en Nikon Coolpix, helt oavsett modell, så kan du ta bra bilder, förutsatt att du lär dig använda kameran och utnyttjar möjligheterna som den har. De flesta av Coolpix-modellerna kan inte spara RAW, så det är nödvändigt att göra vissa inställningar ibland, beroende på vad man har för ljus och hur motivet framför kameran ser ut.

Jag har inte sett någon bild i det här forumet som inte skulle kunna tas med någon av de allra enklaste och tidigaste modellerna av Coolpix från mer än tio år tillbaka. Det är i stort sett tre saker att vara noga med:

  1. Vitbalansen, som måste anpassas efter ljuset som belyser motivet.
    -

  2. Exponeringskompensation, om motivet är ljusare eller mörkare än "medelgrått".
    -

  3. Att se till att kameran är stilla under exponeringen.

Jag utesluter alltså att man skulle kunna ta bilderna med blixt. Det kan inte bli riktigt bra bilder med den inbyggda blixten på en Coolpix. De kan i alla fall inte närma sig proffskvalité om man använder den inbyggda blixten. Bättre i så fall är att använda ett stativ. Dockan är ju still, så man behöver inte vara rädd för att få rörelseoskärpa.

Så ett enkelt stativ kan vara en bra investering. Till en Coolpix kan man använda i stort sett vilket stativ som helst när man är inomhus eller om man är ute och det inte blåser. Man behöver alltså inte något stort och tungt stativ, utan det kan vara ett lätt stativ med plastigt huvud och måttligt bra lås på benen. Man kan alltså välja ett billigt stativ och ha mycket glädje av det. Om kameran behöver lång slutartid så kan man använda självutlösaren för att inte skaka kameran när den sitter på stativet.

Som belysning, när man är inne, är det enklaste att använda den vanliga innebelysningen eller ljus som kommer in genom ett fönster. Man ska inte blanda, utan endera använder man lampor eller dagsljus genom fönstret, och i det senare fallet måste man släcka alla lampor. Om man använder lampor måste alla lampor vara av samma typ, dvs samma färg.

Man placerar sitt motiv så att det ser bra ut, och i regel bör ljuset falla lite snett från sidan och lite grann uppifrån, så att man får ett ljus som modellerar formen. Om man använder ljus rakt framifrån blir bilden "platt", och det är ett av skälen till att det inte blir bra med den inbyggda blixten. Det andra skälet är att ingen kamera jag känner till ger rätt färg när man använder den inbyggda blixten. 

För att ställa in vitbalansen, om man vill vara noga, är det bästa att använda en egen uppmätt vitbalans, det som i Coolpix-menyn kallas PRE. Man använder då en vitreferens för att ställa in balansen. Om du vill ha en bra referens för vitt, så kan jag skicka en om jag får din adress i PM.

Sedan när man har rätt vitbalans är det enklast att prova sig fram till om man behöver kompensera exponeringen. Om bilden blir för ljus får man kompensera med lite minus, eller om den blir för mörk, kompenserar man med plus. Flera av Coolpix-modellerna kan visa ett histogram för exponeringen, och om det histogrammet ser ut att klättre upp i höger kant, behöver man minska, dvs kompensera lite med minus. Om det å andra sidan saknas bilddata till höger och allt ligger till vänster, kan man behöva kompensera med plus.

Inkanyezi
2/20/15, 4:06 PM
#9

Kanske ska tillägga, då jag såg att du har en Coolpix S32, att det råkar tyvärr vara en av de mycket få modeller som saknar möjlighet att ställa in en egen vitbalans. Den kameran har bara automatisk vitbalans, så om man behöver justera balansen går det bara att göra i efterbehandlingen.

Vaargen
2/21/15, 4:08 AM
#10

#9 Jag har skrivit flera gånger att jag sålt min nikon coolpix S32 och att jag äger en annan variant av coolpix digitalkamerorna som är bättre minns inte exakt vad den heter kan kolla upp det sen

Upp till toppen
Annons: